Digitale fondsenwervingskanalen spelen een grote rol in het enthousiasmeren van donateurs. Toch blijken diezelfde donateurs niet genoeg vertrouwen te hebben om er daadwerkelijk gebruik van te maken, zo blijkt uit Brits onderzoek van Give as you Live.
Give as you Live, een Brits platform voor online shoppers dat het mogelijk maakt geld te doneren aan goede doelenorganisaties via retailers, ondervroeg achtduizend mensen over hoe ze hun tijd online spenderen en wat hun gewoonten zijn als het gaat om donaties aan goede doelen. De resultaten, gepubliceerd in het Digital Donor Review, laten zien dat slechts vijf procent van de online donaties wordt gedaan via sites als Facebook en Twitter, terwijl dertig procent aangeeft geïnspireerd te zijn door deze sites. Ruim zestig procent van de ondervraagden geeft aan ‘nerveus’ of ‘heel nerveus’ te zijn over de behandeling van hun gegevens door deze sites.
Overschrijving populair
De respondenten hadden het meeste vertrouwen in de sites van de goede doelenorganisaties zelf: zestig procent gaf aan ‘zeker’ of ‘heel zeker’ te zijn dat er zorgvuldig met hun gegevens zou worden omgegaan. De meest populaire vorm van doneren is het overmaken via de bankrekening: 48 procent gaf aan dat het afgelopen jaar gedaan te hebben. Slechts drie procent zei dat hun voorkeur uitging naar geven per sms, maar 23 procent deed dat daadwerkelijk.
Doel onderzoek
Polly Gowers (foto), oprichter en directeur van Give as you Live: “Een van de vele uitdagingen van goede doelenorganisaties is duidelijk de vraag op welke kanalen ze moeten focussen. Het doel van ons onderzoek is deze organisaties te helpen door de beste kanalen aan te wijzen om hun digitale donateurs te bereiken.”
Fondsenwerving