British Telecom (BT) heeft een boete gekregen van 77.000 pond van de Information Commissioner's Office (ICO) voor het sturen van bijna vijf miljoen e-mails naar klanten voor de promotie van drie goede doelen. De klanten hebben hier geen toestemming voor gegeven, zegt de ICO, dus is de promotie in strijd met de wet.
De e-mails werden verzonden tussen december 2015 en november 2016 om Giving Tuesday, Stand Up to Cancer en BT's eigen MyDonate platform te promoten. BT is een van de partners van Giving Tuesday en Stand Up To Cancer is een samenwerking is tussen Cancer Research UK en Channel 4.
Geen toestemming
In de uitspraak van de ICO staat dat BT geen toestemming van klanten had om de direct marketing-e-mails te verzenden. ‘BT had de risico's moeten kennen en heeft geen redelijke stappen ondernomen om ze te voorkomen’ aldus ICO. ‘Organisaties hebben de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat ze handelen binnen de wet. Waar ze dat niet doen, kan en zal de ICO actie ondernemen. Dit specifieke onderzoek werd ingegeven door een klacht. We onderzochten vervolgens de zaak en onthulden de volledige omvang ervan. Het laat zien hoe belangrijk het is dat mensen hiervan melding maken.’
‘Geen financieel voordeel voor BT’
Een woordvoerder van BT zei teleurgesteld te zijn over de geldboete. ‘Dit voorval heeft betrekking op e-mails over fondsenwerving voor goede doelen die in 2015/16 naar een aantal van onze klanten zijn verzonden. Er was geen financieel voordeel voor BT en de actie had een minimale impact op klanten, want bijna vijf miljoen e-mails lokten slechts één klacht uit. We zijn verheugd dat de ICO heeft erkend dat dit geen opzettelijke overtreding van regelgeving is. Wel hebben we onze procedures onmiddellijk aangescherpt toen de klacht oorspronkelijk werd opgeworpen in februari 2017.’
(Bron: Third Sector)
Validatie & Toezicht