Nog weinig diversiteit binnen goede doelen
Het is bekend dat de meeste goede doelen niet uitblinken in etnische diversiteit binnen hun personeelsbestand. Vooral blanke Nederlanders bepalen de koers van goede doelen organisaties. Ook het benaderen van potentiële multiculturele donateurs is meestal nog geen vanzelfsprekendheid is. Ondanks het feit dat veel goede doelen nog geen concrete actie ondernemen om bijvoorbeeld de Turkse of Surinaamse donateur te benaderen, is er bij veel organisaties wel degelijk een bewustwording gaande: moeten deze groepen niet toch meegenomen worden in de marketingstrategie? Diverse grote fondsenwervende organisaties zijn bezig om te onderzoeken in hoeverre het rendabel is om de multiculturele potentiële donateur te benaderen voor een gift of vrije tijd.
Het begint bij eigen personeel
Belangrijke voorwaarde om nieuwe Nederlanders als donateur of vrijwilliger binnen te halen, is dus dat het eigen personeelsbestand diverser wordt, zodat deze werknemers kunnen aangeven hoe eventuele nieuwe etnische doelgroepen het beste benaderd kunnen worden. Een organisatie die zich inspant om dit voor elkaar te krijgen is de stichting Breda-Actief. Deze stichting, die organisaties als individuen in de stad Breda en omgeving ondersteunt bij vrijwilligerswerk, heeft vijf hand-outs ontwikkeld. Hierin wordt aangegeven hoe organisaties en verenigingen multiculturele vrijwilligers aan kunnen trekken en ook: vast kunnen houden. Aanleiding hiervan was het feit dat veel verenigingen bij Breda-Actief aanklopten met de vraag hoe meer etnische diversiteit in de organisatie te krijgen.
De hand-outs hebben onderwerpen als ‘Kleurrijk besturen' en ‘Het kleurrijke team'. Er is ook aandacht voor ‘Kleurrijk productenaanbod' en ‘Kleurrijk samenspel', waarbij interculturele ontmoetingen en samenwerking centraal staan. Ten slotte is er aandacht voor ‘De kleurrijke toekomst', waarin enkele mythes zoals het bestaan van ‘de' allochtoon worden ontkracht.
Dun, maar zinnig
Bepaalde onderwerpen komen in meerdere van de hand-outs voorbij terwijl de omvang van de folders minimaal is. Desondanks leveren de ze een eerste begin om de lezer bewust te maken op zijn vooroordelen aangaande potentiële vrijwilligers met een dubbele culturele achtergrond.
De hand-outs leveren bovendien handvatten voor concrete actie, zoals concrete tips en geslaagde ervaringen uit het verleden. Breda-Actief is ook bereid als tussenpersoon te fungeren en leden van een vrijwilligersorganisatie te introduceren in bijvoorbeeld een moskee of een vrouwencentrum.
Corrie Marijnissen, contactpersoon voor deze hand-outs, vertelt dat de folders gebaseerd zijn op een halffabrikaat van CIVIQ, dat is aangepast voor Breda. Allerlei organisaties in Brede zijn attent gemaakt op de hand-outs.Daarnaast is het netwerk van de stichting Breda-Actief ingezet.
Het resultaat van de hand-outs is volgens Marijnissen moeilijk meetbaar. Breda-Actief is niet van plan om bijvoorbeeld jaarlijks een onderzoek te laten uitvoeren. Wel is volgens Marijnissen duidelijk dat langzaam maar zeker de participatie van etnische minderheden in vrijwilligersorganisaties begint te verbeteren.
Aanrader en inspiratiebron
Hoewel de folders voor lokaal gebruik in en rondom Breda zijn bedoeld, zijn ze een aanrader voor iedereen die in de filantropische sector, die niet blind is voor de ontwikkelingen in de Nederlandse samenleving.. De folders zouden een belangrijke eerste aanzet kunnen zijn voor een vergelijkbaar programma in de vier grote steden. Want de vraag hoe etnische minderheden kunnen worden benaderd is in de gehele filantropische sector een hot item/ Kortom, Breda-Actief heeft een belangrijk initiatief getoond op een nog ontgonnen terrein in de filantropische sector.
Jessica Egelie MSc
Onderzoeker etnische filantropie
Werkgroep Filantropische Studies
Vrije Universiteit Amsterdam