Digitale transformatie
Waar de daling van giften in het tweede kwartaal vergeleken met 2019 een dieptepunt bereikte, steeg het aantal giften in de maanden erna flink. Online giften stegen zelfs met een percentage van 36%. Opmerkelijk is dat de toename van online giften bij kleine organisaties het beste te zien is. Kleine organisaties zijn volgens de onderzoekers eerder geneigd tot innovatie dan grote organisaties, die al veel langer bestaan en hun eigen donornetwerk hebben opgebouwd. ‘Het afgelopen jaar was een jaar van digitale transformatie waar de sector jaren op heeft gewacht.’, zegt Steve Maclaughlin van Blackbaud. ‘Toen offline geven een dieptepunt bereikte, steeg het online geven naar een niveau dat we nog niet eerder hebben gezien.’ De onderzoekers hebben geconstateerd dat 13% van het geworven geld in 2020 afkomstig was van online giften. Bovendien is 28% van de online giften gemaakt met een smartphone.
Een jaar van grote ontwikkelingen
Het rapport vermeldt een ‘betekenisvolle stijging’ van geven in Amerika, ondanks of juist dankzij alle uitdagingen die 2020 met zich meebracht. De pandemie dwong organisaties tot het aanpassen van bestaande programmeringen, het annuleren van grote, traditionele charity events en dus tot innovatie op het gebied van fondsenwerving. Daarnaast brachten dramatische wereldwijde gebeurtenissen, een economische achtbaan, natuurrampen en aanzwellende maatschappelijke bewegingen meer aandacht voor onderwerpen als sociale ongelijkheid en klimaatverandering. De Amerikaanse verkiezingen legden de focus op het belang van goede gezondheidszorg en immigratiebeleid. En zo bleef de vrijgevigheid van de Amerikanen in tijden van crisis toch groeien, menen de onderzoekers.
Charitable Giving Report 2020
Het Blackbaud Institute baseert haar jaarlijkse rapport op data van meer dan 8800 fondsen, goed voor meer dan 40 miljard aan geefgeld. Data van online giften komen van een kleine 5000 fondsen, goed voor 3,2 miljard dollar aan online geven. De organisaties worden hierbij in drie groepen verdeeld: kleine organisaties met minder dan 1 miljoen dollar aan inkomsten uit fondsenwerving, middelgrote tussen de 1 en de 10 miljoen dollar en grote organisaties met inkomsten van meer dan 100 miljoen dollar. Het gaat hierbij om organisaties die in de Verenigde Staten gevestigd zijn en voldoen aan alle onderzoek voorwaarden.
Hoogtepunten
- Geven in het algemeen is toegenomen met 2% vergeleken met 2019.
- Online geven is explosief toegenomen met 20,7% vergeleken met 2019.
- 13% van het totaal aantal giften kwam uit online donaties; dit hoogste percentage ooit gemeten.
- De gemiddelde gift steeg van 617 dollar naar 737 dollar.
- De gemiddelde online gift steeg van 148 dollar naar 177 dollar.
Lees hier het hele rapport.
Wist u dat?
De filantropische omzet in de VS zo'n 2% van het BBP bedraagt (in Nederland 0,8%). In absolute zin een bedrag van tussen de 450 en 500 miljard dollar.
Nederlanders gaven in 2018 zo'n 5,8 miljard euro (bron: Geven in Nederland 2020).