AMSTERDAM (8 maart) - Blackbaud, de Amerikaanse softwareontwikkelaar voor non-profit organisaties, heeft het Online Giving Report gepubliceerd. De groei in online donaties neemt in de Verenigde Staten toe, al zorgen grote internationale hulporganisaties juist weer voor een afname, omdat er in 2010 extreem veel werd gedoneerd vanwege de aardbeving in Haïti. Ook zijn de bedragen van de donaties hoger geworden.
In 2011 werd 13 procent meer online gedoneerd. 54 procent van de organisaties ontving zelfs meer dan 13 procent. Dat zijn de resultaten wanneer de grote internationale organisaties buiten beschouwing worden gelaten. Met de resultaten van die organisaties erbij, is de groei slechts 0,3 procent. Dat wordt vooral veroorzaakt door de enorme toename van online giften in 2010, vanwege de aardbeving in Haiti. De aardbeving in Japan en de tsunami in maart 2011 hadden overigens geen significant effect op het online geven.
Totale online fondsenwerving daalt
Door de minimale groei bij grote fondsenwervers is het percentage van de totale online fondsenwerving gedaald met 6,3 procent. Dit percentage is berekend over de 1.560 grote non-profitorganisaties met een totaal vermogen van 5,1 miljard dollar. Worden alle 1.874 organisaties bij de analyse betrokken, dan bedraagt de groei in online donaties 13 procent, als de internationale organisaties buiten beschouwing worden gelaten.
Bedragen donaties hoger
Opvallend is dat aan het eind van het jaar het meest online wordt gedoneerd. 34,8 procent van de giften werd gedaan in oktober, november en december 2011. Ook worden er steeds grotere bedragen gegeven. In 2011 kreeg 87 procent van de organisaties minimaal één donatie van duizend dollar of meer. Het grootste bedrag dat in 2011 werd gegeven was 260.000 dollar en 43 procent van de donaties bedroeg tussen de duizend en vijfduizend dollar.
Online Giving Growth by Organization Size |
|
Size |
YOY % Change |
Small (Less than $1M) |
12.8% |
Medium ($1M - $10M) |
13.1% |
Large ($10M+) |
8.6% |
Total |
13.1% |
Index of Online Giving
Het Online Giving Report bestaat uit gegevens van The Blackbaud Index of Online Giving met daaraan toegevoegd de data van de non-profitorganisaties zelf. Het rapport beslaat 24 maanden. Er is gekeken naar data van 1,895 non-profit organisaties, major donor data van 2,397 non-profits en gegevens over zowel online als offline donaties van 1.560 organisaties met een vermogen van 5,1 milljar dollar.