Björn Stenvers, momenteel executive director van het ‘Fonds de Dotation’ van ICOM, verruilt zijn internationale positie bij de International Council of Museums in Parijs en wordt executive director bij de Eye Care Foundation. Stenvers volgt bij Eye Care Foundation Ruud Wiedijk op, die begin dit jaar aangaf Eye Care Foundation te verlaten.
Sinds 2012 is Stenvers al actief binnen de gelederen van ICOM. De laatste anderhalf jaar zette hij zich in vanuit het hoofdkantoor van ICOM te Parijs. Hij zal zijn nieuwe functie bij ECF combineren met zijn ICOM/ Museum activiteiten. Met het netwerk van Stenvers zal ECF zich ook gaan richten op educatie. Vorig jaar publiceerde hij nog samen met Roos Wattel over hun onderzoek naar het doof- en slechthorende publiek in musea. Daar zal, in het kader van inclusiviteit, zeker een onderzoekspublicatie bijkomen naar het blind- en slechtziendenpubliek. Stenvers geeft les aan Università Roma Tre en RANEPA in het Presidentiele programma voor ministers.
Stenvers (46) vervulde van 2013 tot 2017 de rol van directeur van de stichting Samenwerkende Amsterdamse Musea (SAM) die hij zelf oprichtte. Van 2008 tot 2012 werkte Stenvers als hoofd marketing bij de Amsterdamse erfgoed musea. In 2012 en 2013 was hij coördinator van het Unesco werelderfgoedgebied van de Grachtengordel in samenwerking met Amsterdam Marketing. Stenvers vervult vele internationale bestuursposten bij diverse musea en is daarnaast trustee bij de musea in Altai en het Brest Fortress in Belarus. Daarnaast is hij oprichter van Museum Academies voor museummedewerkers in Amsterdam, Rostov, Aruba en Altai en de Moscow Zoo Academy. Sinds 2016 is Stenvers bestuurslid van de sectie Marketing & PR van ICOM.
Personalia