Uit het onderzoek Filantropie in Nederland blijkt dat en kleine meerderheid van de grote gever respondenten geen specifieke voorkeur heeft voor de grootte van de non-profitorganisatie (NPO) waaraan ze geven. De groep die wél een voorkeur heeft, kiest liever voor kleine tot middelgrote organisaties (tezamen 45,7%). Gevers hebben het idee dat bij kleine en middelgrote organisaties meer idealisme leeft, dat er meer ruimte is om persoonlijk betrokken te raken en dat hun gift echt een verschil kan maken.
Grote gever-respondenten met een voorkeur voor het geven aan grote NPO’s, doen dit omdat ze hier meer professionaliteit verwachten. Zij hebben het idee dat grote organisaties beter tegen een (financieel) stootje kunnen en dat zij in staat zijn meer impact te creëren. Impact is overigens voor beide partijen belangrijk. Tegelijkertijd komen zowel gevers als NPO’s niet tot een eenduidige definitie. Volgens de onderzoekers ligt hier een kans. Als zij samen een heldere omschrijving voor ‘impact’ formuleren, kunnen gevers en NPO’s deze impact samen eerder bereiken en kan hierover beter worden gecommuniceerd.
Website en media grote invloed
De website van de organisatie heeft grote invloed op het maken van een geefbeslissing. Een gegeven dat NPO’s flink wordt onderschat. Maar ook de media zijn van invloed. Uit het kwalitatieve onderzoek bleek dat bij meer dan 60% van de respondenten deze invloed negatief is: als zij een kritisch bericht horen, zien of lezen gaan zij minder geven. Dit is overigens alleen van toepassing op de organisatie die negatief in het nieuws verschijnt, het heeft geen invloed op hun totale geefgedrag.
Wetenschap & Onderzoek