Ruim 62% meldt van de jongeren (15-35 jaar) verslaafd te zijn aan social media, zo blijkt uit jongerenonderzoek van mediabedrijf Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest. De cijfers liggen nog hoger voor de jongste groep (15-21 jaar). Verontrustend: deze verslaving en de bijbehorende negatieve gevoelens leiden tot een slechte gezondheid.
Bijna een derde van de jongeren zegt zich depressief, onzeker of verdrietig te voelen na bezoek van social media. Deze gevoelens hebben volgens het onderzoek een direct verband met hun gezondheid. Jongeren beoordelen deze met gemiddeld een 6,9. Dat getal daalt hard. In 2020 gaven jongeren hun gezondheid nog een 7,6. Vooral jonge vrouwen (15-21 jaar) worden hard geraakt.
Krap de helft van de jongeren maakt inmiddels gebruik van AI-software zoals ChatGPT, MidJourney en Bard. Hoe jonger men is, des te groter het gebruik. Bijna de helft maakt zich zorgen over hun toekomstige baan als gevolg van de snelle opkomst van AI. Daarnaast is 20% van mening dat AI een tijdelijke hype is.
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat jongeren ‘infuencer-marketing’ irritant maar wel effectief vinden. Eén op de drie jongeren zegt producten te kopen door influencers. Jongeren kiezen merken en producten op basis van merkreputatie en de prijs/kwaliteitverhouding.
Nieuwsflits