Fondsenwerving: hoe krijg je het bestuur aan boord?

Meredith Niles (Marie Curie): 'Bestuursleden kunnen een enorm verschil maken als je ze betrekt bij fondsenwerving'
Meredith Niles (Marie Curie): 'Bestuursleden kunnen een enorm verschil maken als je ze betrekt bij fondsenwerving'
29 april 2019
Nieuws | | Fondsenwerving

Fondsenwerving kan alleen succesvol zijn als het bestuur van je organisatie betrokken is. Toch werkt het bestuur vaak op hun eigen eilandje. Meredith Niles maakte het van beide kanten mee. Ze is directeur fondsenwerving bij het Britse Marie Curie, maar maakte ook jarenlang deel uit van het bestuur van diverse fondsen. Een bijzondere positie, waardoor ze goed zicht heeft op de valkuilen in de relatie tussen beiden. Ze legt uit hoe je het bestuur aan boord krijgt in je fondsenwervingsstrategie.
 
‘Ik heb ervaren dat wanneer bestuursleden echt betrokken zijn bij het fondsenwervingsprogramma van de organisatie, het een enorm verschil kan maken voor de resultaten. Maar ook voor de motivatie van de fondsenwervers’, zegt Niles. Volgens haar is de eerste stap het openen van de dialoog: ‘Het begint met het inschakelen van een soort tussenpersoon: iemand van het bestuur die de overige leden kan meenemen. Dat kan de voorzitter zijn, maar hoeft niet. Deze persoon kan gesprekken tussen beide partijen leiden en de discussie starten.’
 
Kom met bewijs
Vervolgens is het zaak het bestuur te informeren. Niles: ‘Als professionele fondsenwerver denk je dag en nacht aan het genereren van inkomsten. Je bent op de hoogte van de nieuwste regelgeving, je weet precies hoeveel geld je team de komende twaalf maanden moet binnenhalen en je hebt al een duidelijk idee hoe het bestuur daarbij kan helpen. Zij hebben die kennis echter niet. Ze hebben misschien een mening over fondsenwerving, maar als je wilt laten zien hoe je de resultaten kunt verbeteren, moet je echt met bewijs komen. Onthoud daarbij dat je maar een paar keer per jaar contact hebt, en dat het bestuur soms moeite heeft bepaalde dingen te onthouden. Wees daarom geduldig, maar zorg ervoor dat ze toch steeds een beetje meer informatie krijgen. Fondsenwervers zijn meesters in het op een overtuigende manier verpakken van informatie, doe dit dus ook met het bestuur. Laat zien hoe zij kunnen helpen bij de fondsenwerving en inspireer ze.’
 
Zet elk bestuurslid aan het werk
Het gehele bestuur moet hun rol in fondsenwerving leren begrijpen, maar daarnaast is het zinvol elk bestuurslid afzonderlijk te betrekken. ‘Idealiter heeft elk bestuurslid persoonlijke doelstellingen, ook op het gebied van fondsenwerving. Die doelstellingen moeten dan geen inkomstendoelstellingen zijn, maar meer een verklaring over hoe zij fondsenwervende acties zouden kunnen steunen. Daarbij kun je denken aan het introduceren van potentiële zakelijke partners, het delen van een persoonlijk verhaal om donateurs te inspireren of het weggeven van een relatiegeschenk dat verband houdt met de organisatie. Elk bestuurslid heeft iets waardevols te bieden en het is aan jou om uit te vinden hoe je dit koppelt aan je fondsenwervingsprogramma. Een persoonlijke benadering hierbij is van groot belang’, aldus Niles.
 
Aan de slag 
‘Vanaf het moment dat je met elk bestuurslid een plan hebt afgesproken, moet je ervoor zorgen dat ze over de instrumenten beschikken om dat plan te laten slagen. Bedenk daarbij dat fondsenwerving voor jou een tweede natuur is, maar voor de bestuursleden wellicht een veel minder bekend terrein. De beste bedoelingen kunnen op niets uitdraaien als iemand voor het blok wordt gezet terwijl hij niet weet waar hij moet beginnen. Probeer daarom te anticiperen op de behoeften van de bestuursleden en bied ze een complete toolkit. Houd regelmatig contact om de voortgang te controleren en biedt waar nodig aanvullende ondersteuning. Wees ten slotte niet bang om resultaten te verwachten: verantwoording is tweerichtingsverkeer.’
 
(Bron: European Fundraising Association)

Heb je ook tips? Laat het ons weten: mail ons, of reageer via Twitter, Facebook of Linkedin.