Wat een enthousiasme bij zo veel hoogopgeleide jongeren! De launch van Effectief Altruïsme in Nederland was op een prachtige lentedag, maar de zaal zat stampvol zéér bevlogen jongeren.
Ze zijn slim, meer dan gemiddeld. De een na de ander ging ‘volgend jaar naar Oxford’ of ‘naar University College Special Class’. Ook een wereldreis (‘om te ontdekken hoe ik mijn leven en mijn potentieel helemaal kan inzetten voor een betere wereld’ is populair. Veel nerds/exacte wetenschappers natuurlijk: als er kritisch en rationeel gecalculeerd moet worden, zijn die natuurlijk in hun element.
Peter Singer deed me denken aan de Amerikaanse politicus Bernie Sanders: een innemende babyboomer die enorme aantrekkingskracht heeft op high potential millennials die snakken naar zingeving. Zijn het de verstrekkende keuzes die Singer jongeren voorlegt (minimaal 10, maar soms zelfs 50% procent van je inkomen wegschenken)? Zijn het de rücksichtslose doelen (een goed mens zijn, een ethisch leven leiden)? Is het de quasi-meetbaarheid en maakbaarheid die de beweging als hulpmiddel inzet?
Het is van alles een beetje, vermoed ik. Maar het is óók de onbekendheid van deze generatie met de rijke ethisch/morele traditie (‘Echt? Staat dit ook al in de Bijbel? Die is toch heel ouderwets?’). De afkeer van oude, gevestigde namen
‘Ik heb nog nooit gekeken op de website van organisaties als Amnesty en het Wereld Natuur Fonds. Die oude clubs werken op het sentiment en hoeveel impact hebben ze nou helemaal?’
Sommige elementen van deze beweging rieken naar oude wijn in hippe nieuwe zakken. Maar het is wél deze Bernie Sanders van de ethiek en de filantropie die de top van een nieuwe generatie weet te raken.
Eerste les: niet bang zijn voor grote woorden en levensvragen. Er is weer markt voor!
(Social) Impact