Benchmark Sponsoring: maatschappelijke sponsoring prioriteit bedrijven

5 februari 2009
Nieuws | | Sponsoring

AMSTELVEEN (5 februari) - Jaarlijks voeren SPORT + MARKT en het tijdschrift SponsorTribune de benchmark sponsoring uit. Opvallende conclusie in de editie 2009: het verschuiven van geld naar maatschappelijke sponsoring heeft onder sponsors nog steeds prioriteit.


Eerst even de algemene trends. Bezien tegen de achtergrond van de kredietcrisis en de recessiemalaise zijn die niet positief. Veel respondenten (67%) geven aan dat de recessie van invloed zal zijn op de sponsorbudgetten. Zo'n 49% denkt dat de budgetten zullen dalen, 22% denkt dat de budgetten gelijk blijven en het restant blijft optimistisch en verwacht toch een stijging. Wellicht tegen beter weten in.

 


Wat zijn de belangrijkste prioriteiten van de sponsors dit jaar? Prioriteit nummer 1 is ‘return on investment', genoemd door 33% van de ondervraagden. Geld verschuiven van sportsponsoring naar maatschappelijke sponsoring wordt door 15% genoemd. De andere hoofdtaak in de Top 3 is ‘Groei van het aandeel sponsoring in de communicatiemix'.

 


Dit drietal vormde ook in 2008 de Top 3. Wel is het opvallend dat net als vorig jaar ROI als belangrijke prioriteit wordt genoemd, schrijven de onderzoekers. Want er zijn nog weinig ontwikkelingen op het gebied van het meten van de effecten van de sponsoring.

 


Sponsoring blijft overigens zeer populair. Sponsoring wordt namelijk door 93% van de respondenten genoemd als middel in de geïntegreerde communicatie. Klassiek adverteren legt het met 63% in dit opzicht duidelijk af.

 


Zie ook: www.sponsoronline.nl