Afgelopen week maakte het Rode Kruis bekend dat in samenwerking met PaySquare - gespecialiseerd partner voor de acceptatie en uitgifte van internationale betaalmiddelen – de Rode Kruis MasterCard is gelanceerd. FM legde aan Wolfgang Keller, relatiemanager bij het Rode Kruis, de vraag voor of de hulporganisatie mensen nu gaat aansporen te lenen voor het goede doel.
Leuk idee: een creditcard voor het goede doel. Wie heeft het bedacht?
Keller: “Het idee is bij ons opgeborreld. Ik heb vervolgens contact gezocht met PaySquare, waar men direct enthousiast bleek. De kaart is vorige week gelanceerd. In een notendop komt het erop neer dat per transactie een vast bedrag wordt overgemaakt naar het Rode Kruis. De verwachting bij PaySquare is dat ons dit na de opstartperiode op jaarbasis enkele tienduizenden euro’s zal gaan opleveren. En gezien de positieve reacties bij de start heb ik er alle vertrouwen in dat we die doelstelling gaan halen.”
Is het niet dubieus om mensen aan te zetten tot lenen?
Keller: “Het Rode Kruis gaat niemand aansporen tot het aangaan van buitensporige verplichtingen. De bijdrage aan het Rode Kruis is ook niet gekoppeld aan de hoogte van betalingen. Het gaat om een vast bedrag dat uit de marge van PaySquare komt. De consument merkt er niets van. Een stukje corporate philanthropy van PaySquare, inderdaad.”
Verwacht u dat meer mensen een credit card zullen aanschaffen?
Keller: “Ik denk het niet. Het aantal kaarthouders zal in mijn optiek niet spectaculair gaan stijgen. Wat ik wel verwacht is dat onze achterban het leuk zal vinden om een credit card van het Rode Kruis te bezitten. In die zin zal er een stukje verdringen plaatsvinden naar andere kaarten toe. Misschien niet leuk voor andere aanbieders, maar het mooie is dat mensen die een nieuwe of andere creditcard willen meteen het Goede Doel steunen met hun aankoop.”