Waarom is het Rode Kruis gaan shoppen op de postmarkt? Voldeed TNT niet meer?
Knowles: "Net als andere fondsen zoeken we naar manieren om onze operationele kosten zo laag mogelijk te houden. Daarbij hebben we ook naar de verzendkosten gekeken. Jaarlijks versturen we 2,5 miljoen poststukken. Sandd kwam met een scherpe prijsstelling, die ons in staat zou stellen stevig op de verzendkosten te besparen."
Toch bent u TNT trouw gebleven? Is het Rode Kruis een dief van haar eigen portemonnee?
Knowles: "TNT kwam na haar eerste aanbieding met een nog scherper aanbod. Gezien onze langdurige en bijzondere relatie met TNT, lag de keus vervolgens voor de hand. Al sinds de jaren '30 brengt TNT een Rode Kruis-zegel op markt. Van die historie doe je niet zomaar even afstand."
Het Rode Kruis vreesde niet dat de overstap naar de concurrent haar de lucratieve Rode Kruis-zegel zou kosten?
Knowles: "Ik zie dat anders. We hebben het over twee verschillende zaken, die je dan ook los van elkaar moet zien. De Rode Kruis-zegel is een gift van TNT. Doorslaggevend zijn voor ons geweest de lange relatie die we met elkaar hebben, en de financiële kant van het verhaal. TNT deed ons gewoon een beter bod. Er is een overeenkomst gesloten met een looptijd van twee jaar."
Sandd zegt over een brief te beschikken waarin door het Rode Kruis wel degelijk het verband wordt gelegd tussen de overeenkomst met TNT en de angst voor het mislopen van de sponsorinkomsten uit de zegelverkoop.
Knowles: "Het klopt dat er een brief is gestuurd naar Sandd. Dit is gedaan door een medewerker die niet bij de onderhandelingen betrokken is geweest en onjuiste informatie in de brief heeft gezet. Dat betreuren we, omdat er geen koppeling is tussen de Rode Kruis-zegel en het verder gaan met TNT-Post."
Zie ook: www.rodekruis.nl