Henk de Graaf werkte tien jaar in de goede doelenwereld, waarvan de laatste vier jaar als hoofd fondsenwerving bij de Hartstichting. Per 1 april is De Graaf zelfstandig ondernemer en adviseert hij onder de vlag van Alpha Fundraising Consultancy organisaties in charitas, zorg, welzijn en cultuur bij het binnenhalen van de benodigde fondsen.
Is dat wennen, de mentaliteit van het bedrijfsleven? Omzet genereren om bedrijfseconomisch gezond te worden en te blijven.
De Graaf: “De mentaliteit verschilt niet zo geweldig, anders was ik er ook niet aan begonnen. De omzet die ik genereer heeft als doel het geld bijeen te krijgen dat organisaties nodig hebben om hun activiteiten te kunnen bekostigen. Daar draaide het voorheen ook om. Het enige verschil is dat ik mijn activiteiten nu niet ingebed vanuit de organisatie ontplooi.”
U bent nu twee weken zelfstandig ondernemer. De eerste ervaringen?
De Graaf: “Die zijn goed. De reacties uit het veld zijn zonder uitzondering positief. Ik werk op dit moment al voor een aantal organisaties. Het gezelschap is gemêleerd. Alpha Fundraising Consultancy richt zich op non-profit organisaties, zoals die bijvoorbeeld zijn aangesloten bij CBF en VFI. Maar ook op kleinere doelen, orkesten en musea.”
Begint het kwartje in cultuur en welzijn langzaam te vallen nu de overheidssubsidies langzaam opdrogen?
De Graaf: “Zo zou ik het niet direct willen zeggen. Het verschilt van organisatie tot organisatie. Een organisatie als het Stedelijk Museum haalt al jaren veel geld uit de private geefmarkt. Dan zijn er nog de organisaties die de afgelopen periode een afdeling fondsenwerving hebben opgezet, maar begeleiding nodig hebben bij het fondsenwervingstraject. En de kleinere organisaties die meer werk willen gaan maken van fondsenwerving, maar die niet de know how, financiën of mankracht hebben om die fondsenwerving intern ook goed op te pakken. Met name op die laatste twee categorieën zal ik me gaan richten.”