Belgische fondsenwervers zien jongvolwassenen als een van de belangrijkste segmenten voor fondsenwerving in de toekomst. Dit stelt de sector voor de uitdaging om deze markt aan te spreken en een langdurige relatie met jonge donateurs op te bouwen. Het is die uitdaging waar onderzoekers van de HoGent in samenwerking met KULeuven mee aan de slag zijn gegaan in een tweejarig focusonderzoek. ‘We zochten naar de factoren die een rol kunnen spelen in het duurzaam binden van jongvolwassen schenkers aan non-profitorganisaties. De focus in dit onderzoek ligt op jongvolwassenen die momenteel tussen 18 en 30 jaar zijn. Naar deze doelgroep wordt in de literatuur vaak verwezen in termen van generatie Y of Millennials’, aldus de onderzoekers.
![](https://cdn.xingosoftware.com/dedikkeblauwe/images/fetch/dpr_1,w_200,h_284,c_fit/https%3A%2F%2Fwww.dedikkeblauwe.nl%2Fassets%2Fupload%2Fimages%2F49%2F20171027124733_retentieschenkers.jpg)