Uit de driejaarlijkse Barometer en de Index van de Filantropie van de Koning Boudewijnstichting blijkt dat de bereidheid van de Belgen om goede doelen te steunen flink is gestegen. Voor ruim de helft van de Belgen is filantropie een morele plicht en zelfs zes op de tien zetten in 2016 woord om in daad.
De Barometer van de Filantropie peilt via een enquête door Ipsos bij meer dan duizend Belgen naar hun filantropische gevoeligheid. Samen met denktank Itinera maakt de Koning Boudewijnstichting deze driejaarlijkse foto van de vrijgevigheid van Belgen en van de filantropische sector.
In vergelijking met 2013 is er een duidelijk positieve trend. In 2016 zagen de non-profitinstellingen en filantropische stichtingen in België hun inkomsten uit schenkingen en legaten stijgen. Bovendien geven steeds meer mensen een gift aan een goed doel. In 2016 deden twee op de drie Belgen minstens één gift, en gaven gemiddeld 165 euro. De impact van de financiële crisis op de bereidheid van mensen om goede doelen te steunen, ebt daarmee weg. Ook de toekomst ziet er positief uit: het zijn met voorsprong de jongeren (18-44 jaar) die vrijgeviger zijn en de toekomst positief inschatten.
‘Filantropische sector groeit’
Giften gaan in de eerste plaats naar goede doelen voor gezondheid en medisch onderzoek, gevolgd door humanitaire acties en ontwikkelingshulp, en ten slotte armoedebestrijding en sociale rechtvaardigheid. Dit zijn ook domeinen waar overheden de knip op de beurs hebben gezet. ‘De filantropische sector is aan het groeien en krijgt een steeds grotere economische betekenis’, zegt Ivan van de Cloot van Itinera. ‘Het professionalisme en daardoor ook de efficiëntie van de sector is sterk toegenomen. Tegelijk is bij burgers het besef gegroeid dat de overheid niet voor alles kan instaan. Mensen zien leemtes ontstaan en willen zelf een bijdrage leveren, op voorwaarde dat hun geld efficiënt wordt besteed.’
(Bron: Het Nieuwsblad)
Goede doelen