Bedrijven steeds transparanter over maatschappelijke impact

14 december 2006
Nieuws | | (Social) Impact

Nederlandse bedrijven berichten steeds beter over hun maatschappelijke impact. Dat blijkt uit uit de Transparantiebenchmark 2006, het jaarlijks terugkerende onderzoek naar de transparantie van het maatschappelijke jaarverslag van 174 grote bedrijven.


In de benchmark worden de jaarverslagen van 98 grote beursgenoteerde bedrijven en 76 grote niet-beursgenoteerde bedrijven nader bekeken. Wat blijkt: verzekeraars hebben op het gebied van het goed communiceren over hun maatschappelijke impact de grootste sprong voorwaarts gemaakt afgelopen jaar. De banken doen het zoals elk jaar ook nu weer goed. ABN AMRO en de Rabobank zijn de koplopers. Opvallend is bovendien dat de beursgenoteerde bedrijven sneller stijgen dan de niet-genoteerde bedrijven. Onder druk van de aandeelhouders?



De Transparantiebenchmark wordt uitgevoerd door adviesbureau PriceWaterhouseCoopers in opdracht van staatssecretaris Van Gennip (Economische Zaken)