Bedrijven hebben in 2011 fors minder uitgegeven aan goede doelen dan in de jaren daarvoor. Bedrijven gaven dat jaar 1,4 miljard euro aan goede doelen, bijna negentien procent minder dan in 2009. In totaal kregen goede doelen dat jaar 4,3 miljard euro aan schenkingen. Dat blijkt uit het tweejaarlijkse onderzoek ‘Geven In Nederland’ van de VU. Volgens de onderzoekers is het voor het eerst in jaren dat de totale uitgaven aan goede doelen dalen.
Volgens de VU heeft 71 procent van de bedrijven geld gegeven aan een goed doel. ‘Het lijkt erop alsof meer bedrijven zijn gaan geven in 2011, maar zij gaven beduidend minder hoge bedragen’, stelt de VU. In 2009 lag het percentage bedrijven dat geld gaf, bijvoorbeeld in de vorm van sponsoring, nog op 64 procent.
De laatste keer dat de uitgaven aan goede doelen daalden, was in de periode 2003-2005. ‘De economische crisis duurt al langer, maar de effecten op het geefgedrag worden nu pas duidelijk’, stelt hoogleraar Theo Schuyt in een verklaring.
Aankomende donderdag worden alle cijfers uit het onderzoek bekendgemaakt.
Organisatienieuws