Bedrijven krijgen slecht MVO-rapportcijfer

23 februari 2011
Nieuws | | Organisatienieuws

AMSTELVEEN (24 februari) - Uit de tweede meting van de Maatschappelijk Imago Monitor blijkt dat het Nederlands publiek het maatschappelijk gedrag van het bedrijfsleven slechter vindt dan ruim een jaar geleden. Waar de 30 grootste bedrijven van ons land eind 2009 gemiddeld nog een 5,6 als cijfer kregen, is dat nu een 5,4. Het bedrijfsleven scoort daarmee slechter dan de overheid, maatschappelijke organisaties en burgers.

Het belang dat men hecht aan goed maatschappelijk gedrag van bedrijven blijft onveranderd hoog: 83% van de Nederlanders vindt het (zeer) belangrijk dat bedrijven aandacht besteden aan mens, maatschappij en milieu. De groep die vindt dat het de directe verantwoordelijkheid is van bedrijven dat het goed gaat met mens, maatschappij en milieu is zelfs gegroeid van 65% naar 70%. Een belangrijke oorzaak voor deze toename lijkt het terugtrekken van de overheid. 51% is het eens met de stelling dat het daardoor noodzakelijk is dat bedrijven meer maatschappelijke taken gaan vervullen. Dit was 43%.

Druk neemt toe
Bas van Haastrecht van SE Consultancy, initiator van de monitor in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction: "Het is duidelijk dat de druk op bedrijven om zich maatschappelijk goed te gedragen toeneemt. Het publiek verwacht meer. Het lijkt erop dat veel bedrijven zich hier onvoldoende bewust van zijn. Er is een groot gat tussen de verwachtingen van het Nederlands publiek en wat men daarvan vervolgens terugziet bij bedrijven."

1 op de 4 vindt bedrijfsleven asociaal
25% van het Nederlands publiek is het eens met de stelling dat het bedrijfsleven "asociaal" is. Een nog groter percentage (34%) wantrouwt de goede bedoelingen van bedrijven. Er zijn ook positievere geluiden te horen: 38% denkt dat bedrijven echt iets goed willen doen en 41% geeft aan fan te zijn van bedrijven die zich inzetten voor de samenleving. Bijna 1 op de 4 Nederlanders vindt dat dergelijke bedrijven zelfs minder belasting hoeven te betalen.

Maatschappelijke programma's scoren
In eerste instantie verwacht men dat bedrijven zich vooral richten op aspecten die direct samenhangen met de bedrijfsvoering, zoals gezondheid, natuur&milieu en welvaart. In minder sterke mate wordt verwacht dat bedrijven zich ook bezighouden met thema's die verder van de bedrijfsvoering afstaan, en zich meer afspelen in de samenleving. Het gaat vaak om maatschappelijke thema's zoals onderwijs, armoedebestrijding en ontwikkelingshulp.
Zodra mensen kennis nemen van programma's die bedrijven rondom deze maatschappelijke thema's uitvoeren, neemt de waardering van deze bedrijven sterk toe.

Maatschappelijk Imago Monitor
De Maatschappelijk Imago Monitor brengt het belang van maatschappelijk gedrag van bedrijven in kaart. Onderzocht wordt hoe dit zich verhoudt tot andere bedrijfsmatige aspecten en welke thema's van belang zijn. Er worden scores per bedrijf gemeten alsook de impact van maatschappelijke programma's. De eerste meting vond plaats in december 2009 onder ruim 1.500 respondenten. De tweede meting vond plaats in januari 2011 onder ruim 2.000 respondenten, eveneens uit het StemPunt-panel van Motivaction, die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking van 18 tot 70 jaar.

Beste 5 bedrijven uit top 30:

1.Campina; 2. Philips; 3.Rabobank; 4.CZ; 5.Achmea

Slechtste 5 bedrijven uit top 30: 

26.Fortis Bank; 27.Air France-KLM; 28.Akzo Nobel; 29.DSM; 30.Shell