De blinde bedelaar
We ontmoeten elkaar digitaal, Joeke van der Mei, directeur, en Remke Brand, hoofd fondsenwerving en je kunt dan ondanks de afstand toch een geanimeerd gesprek hebben. De oorspronkelijke organisatie is opgericht in 1915 en de naam verwijst naar de blinde bedelaar uit de Bijbel die naar de voorbijkomende Jezus roept en uiteindelijk weer kan zien. Het bijzondere van de instelling is de combinatie van onderwijs (de eerste school begon in 1919), zorg, ambulante dienstverlening en het ontwikkelen van expertise. Na de Tweede Wereldoorlog konden veel van deze activiteiten met publiek geld worden bekostigd. In 1998 werden alle activiteiten ondergebracht in Stichting Bartiméus en sindsdien bekommerde de Vereniging Bartiméus Sonneheerdt zich om zaken die niet met publiek geld konden worden gefinancierd. Vanaf 2019 is de vereniging omgezet in stichting Bartiméus Fonds.
Proactief hybride fonds
Het is een hybride fonds dat een vermogen beheert maar ook actief werft onder particulieren, bedrijven en scholen (ik herinner me uit mijn jeugd nog de ‘Kwartje voor Bartje-actie’) en samenwerkt met vermogensfondsen. Met dit geld worden projecten binnen Bartiméus gefinancierd maar ook daarbuiten en er wordt steun gegeven aan o.a. de Oogvereniging als patiëntenorganisatie. Zoals veel fondsen is de laatste jaren een toenemende rol genomen als regisseur en aanjager van maatschappelijke initiatieven. Proactief dus in het creëren van allianties met andere partijen. Een voorbeeld daarvan is de coalitie die is gesmeed om recreëren meer toegankelijk te maken. Hierin participeren partijen als de Zonnebloem, Handicap NL en het Gehandicapte Kind, maar ook VNO-NCW, MKB Nederland de Hiswa-Recron en het Ministerie van VWS. Het is een mooie samenwerking maar ook hard trekken want niet zo concreet en iedereen wil tegenwoordig meteen impact zien.
Partner AFAS Foundation
Een ander mooi project is uitgevoerd met de AFAS Foundation om audiodescriptie in het theater mogelijk te maken, een soort ondertiteling voor mensen met een visuele beperking, dus een beeldbeschrijving die je via de telefoon in je oortje kunt horen. Voor TV en film was dit door het Fonds al gerealiseerd, maar voor theater knap ingewikkeld De AFAS Foundation is de uitdaging aangegaan om hier actief aan mee te werken. Ook met het KPN Mooiste Contact Fonds is hieraan gewerkt, met medewerkers die in de tijd van de baas als vrijwilliger met scribit.tv filmpjes op YouTube hebben beschreven.Samen bereik je meer
Het Fonds is pas 4 of 5 jaar programmatisch bezig en komt daardoor nadrukkelijker in beeld en dat doet ook iets met de mensen die bij Bartiméus werken. De tendens naar meer samenwerken levert op termijn meer op: ‘Alleen gaan dingen sneller maar samen bereik je uiteindelijk meer resultaat!’Auteur Marc Wortmann is zelfstandig adviseur en tevens aan De Dikke Blauwe verbonden als Expert Onderzoek en als programma-manager van het Corporate Foundations Forum.
Wilt u meer bijdragen van zijn hand lezen? Klik hier.
Meer artikelen over Bartimeus lezen die in De Dikke Blauwe zijn gepubliceerd? klik hier