AMSTERDAM (29 september) - Het amendement dat PvdA en GroenLinks eerder deze maand indienden om misleidende reclame door loterijen te voorkomen, is aangepast. Zo mag reclame niet de indruk wekken dat een consument al een prijs heeft gewonnen wanneer hij daar alleen kans op maakt en ook moet worden aangegeven wat de statistische kans is op het winnen van een prijs. Er kunnen sancties opgelegd worden als de reclameregels overtreden worden.
Brief naar Tweede Kamer en media
PvdA en GroenLinks wilden loterijen verplichten voorafgaande toestemming te vragen voor het versturen van geadresseerde reclame via post, SMS en e-mail. Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA), de branchevereniging van dialoogmarketing, heeft haar onvrede via een brief naar de Tweede Kamer kenbaar gemaakt en daarnaast een ingezonden brief aan de media gestuurd. Hierin verwijst DDMA voorzitter Henry Meijdam onder andere op de bestaande mogelijkheden om misleidende reclame aan te pakken. Het amendement raakte volgens DDMA de oppervlakte van het probleem en niet de inhoud van de misleidende boodschap. Daarmee werd het kind met het badwater weggespoeld. Geen post meer, maar ook minder geld voor goede doelen.
Leren van België
De Tweede Kamer heeft de regering opgedragen om te onderzoeken wat we kunnen leren van België ten aanzien van legalisering van online kansspelen: in België worden alleen vergunningen verleend aan online kansspelaanbieders wanneer zij ook een fysieke vestiging in België hebben. Een wetsvoorstel voor de legalisering van online kansspelen wordt vermoedelijk pas medio volgend jaar naar de Tweede Kamer gestuurd, maar een meerderheid in de Tweede Kamer heeft nu al aangegeven dat hier geen overhaaste stappen genomen moeten worden.
De Postcodeloterij is blij met de nieuwe ontwikkelingen: "Deze aanvullende regelgeving zal hopelijk bijdragen om negatieve beeldvorming over onze reclameuitingen te wijzigen."
Grootste particuliere fondsenwervers
Goede Doelen Loterijen zijn de grootste particuliere fondsenwervers van Nederland: 50% van elk verkocht lot van de Goede Doelen Loterijen gaat naar de goede doelen (bijna 400 miljoen euro per jaar). Circa 31% is bestemd voor prijzen en 19% voor kosten. Ruim 25% van alle private giften aan goede doelen is afkomstig van de Goede Doelen Loterijen.
Loterijen