Directievoorzitter Dick Boer van Albert Heijn zegt het in een persbericht zo: "Albert Heijn verkoopt veel groenten en fruit uit Afrika. We willen ook deze grote volumes uit Afrika verder verduurzamen en een bijdrage leveren aan de verbetering van leefomstandigheden en toekomstperspectieven van lokale producenten, toeleveranciers, medewerkers en hun families. De Albert Heijn Foundation is een eerste stap om de samenwerking met onze leveranciers in Afrika te intensiveren."
Albert Heijn creëert het nieuwe fonds in samenwerking met zijn vier grootste Afrikaanse leveranciers van groente en fruit. Het fonds zal projecten gaan opzetten waarmee de leefomstandigheden van fruittelers verbeterd worden. In eerste instantie wordt geopereerd in Kenia, Ghana en Zuid-Afrika. Het is de bedoeling dat uiteindelijk alle twaalf landen die fruit leveren aan AH worden bereikt.
Het fonds begint haar werkzaamheden het komende jaar met een startbudget van 1 miljoen euro. Albert Heijn heeft de handen ineen geslagen met ICCO en FairMatchSupport, die namens de supermarktketen de projecten en verbeteringstrajecten in Afrika gaan begeleiden. Daarnaast adviseert ICCO en beheert de organisatie de fondsen van de Albert Heijn Foundation.