Half leeg omdat Europa en dus ook Nederland op de rand van een heuse economische recessie staan. De kwartaalmetingen van WWAV's Nederlandse Donateurspanel, die u regelmatig in FM aantreft, geven aan dat er een duidelijke relatie is tussen het consumentenvertrouwen en het donateursvertrouwen. In de junimeting zagen wij dat vertrouwen synchroon aan de CBS-index scherp wegzakken met een duidelijk dalende trend vanaf december 2007.
Het glas is half vol omdat sommige analisten voor Nederland ook al een licht herstel in 2009 voorspellen. Belangrijker is nog dat er een groot verschil blijkt te bestaan tusen wat donateurs zeggen en wat ze doen. De geefbereidheid is de afgelopen decennia, ondanks alle economische fluctuaties, alleen maar toegenomen. Er is dus wel een relatie tussen consumenten- en donateursvertrouwen, maar klaarblijkelijk niet van de 1 op 1-soort. Gemiddelden zeggen slechts in beperkte mate iets over de vooruitzichten voor uw specifieke organisatie: in een rivier van gemiddeld 1 meter diep kunt u lachend overeind blijven, maar ook onafwendbaar verzuipen als u niet op tijd maatregelen neemt. Het lijkt mij na uw hopelijk zorgeloze zomervakantie in elk geval geen sluitstuk op de eerstvolgende bestuursagenda.