Tijdens het afscheid, bij gastheer PGGM in Zeist, benadrukten alle sprekers het bijzondere pionierswerk op het gebied van sponsoring en fondsenwerving in de non profitsector van Verstegen. Eind jaren tachtig was hij de eerste in Nederland die vanuit de praktijk, als directeur van het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis in Nijmegen, succesvol ervaring opdeed met het werven van fondsen. Die activiteiten oogstten destijds veel kritiek, die intussen - zoals Verstegen zelf fijntjes opmerkte - helemaal verstomd is.
Verstegen stond in 1993 mede aan de basis van de oprichting van het Instituut voor Sponsoring en Fondsenwerving, dat zich destijds vooral op de gezondheidszorg richtte maar daarna voor alle lokale en regionale fondsenwervers in de non profitsector een gerenommeerd opleidingsinstituut werd. Van recenter datum zijn Verstegens ambities om ‘zijn' ISF naast opleidingsinstituut ook een brancheorganisatie te maken, dat vooral het geluid van de "calimero's" in de sector moest laten doorklinken in intercollegiaal overleg, en in het overleg met de overheid.
Verstegen memoreerde de begintijd, waarin hij in Den Haag nog moest bedelen om uitgenodigd te worden, naast de grotere organisaties als VFI (landelijke fondsenwervers) FIN (vermogensfondsen) en kerken. Die missie is intussen succesvol volbracht, volgens Verstegen: "Wij hebben dat Calimero-stadium achter ons gelaten en worden als volwaardige gesprekspartners gezien."
Onder de sprekers bevond zich WWAV-directeur Fons van Rooij, die een aantal interessante cases behandelde waarin landelijke wervingstechnieken met succes op lokaal en regionaal niveau worden toegepast. Van Rooij noemde maar liefst vijftien punten waarom Verstegen herinnerd moet worden.
Veel lof kreeg Verstegen ook toegezwaaid van Rob de Jong, voormalig bestuurslid van het ISF en voorzitter van de RvB van Pluryn Werkenrode. De Jong meende schertsend dat met het vertrek van Verstegen ook eigenlijk het einde inluidde van lokale fondsenwerving: "Sponsoring is leuk, maar het kost zoveel tijd! Jongens, stop nu maar met sponsoring!" Hij refereerde tevens aan Verstegens geuzennaam: "de schooier van Nijmegen". De Jong: "Als Verstegen binnenkwam, dan wist iedereen: ‘dit gaat me geld kosten.'"
Bert de Jong, directeur business development van SiZa Dorp Groep, benadrukte daarna Verstegens drang tot samenwerken en het delen van kennis, een eigenschap die ook spreker Theo Schuyt Verstegen toedichtte. Hij roemde met name Verstegens visie: "Visionairen lopen altijd voor de troepen uit. Daardoor gaan ze lang mee, want de realiteit hobbelt altijd achter ze aan."
De nieuwe ISF-voorzitter Peter Helmer verraste Verstegen vervolgens met het ere-voorzitterschap en de Maerten Verstegen Prijs voor innovatieve lokale fondswervingsprojecten. Verstegen kreeg tevens een cheque van €500 die hij zal bestemmen voor zijn eigen Stichting East Africa Support. Verstegen: "Wat heerlijk om nu weer met beide benen in de modder van fondsenwerving te staan. Ik ben nu in Kenia en Oeganda geweest en daar zo geïnspireerd uit teruggekomen, dat ik me met volle energie op deze stichting ga storten."
In het najaar zal FM uitgebreid terugblikken op de indrukwekkende carrière van Verstegen.