Verhoog je AdWords kwaliteitsscore in drie stappen

Verhoog je AdWords kwaliteitsscore in drie stappen
Verhoog je AdWords kwaliteitsscore in drie stappen
27 maart 2019
Opinie | | Fondsenwerving

door Martijn Verhoef*
 
Je AdWords kwaliteitsscore structureel naar een hoger niveau tillen; dát willen we als internet marketeers allemaal wel. Maar hoe zet je nu die ene grote stap en waar moet je precies beginnen? Martijn Verhoef ontdekte drie - nog relatief onbekende - manieren waarmee jouw kwaliteitsscore een structurele steile curve omhoog laat zien.
 
Als eerste stap kun je, naast het uitsluiten van het exacte keyword in de brede groep, de longtail-variant van het uitgesloten exacte zoekwoord evengoed uitsluiten in de brede groep. Dit zorgt ervoor dat je de scope van termen die jouw keyword kunnen triggeren kleiner maakt, wat een positieve invloed heeft op je relevantie.
 
Wil je je relevantie nóg relevanter maken? Zorg er dan voor dat je de exacte zoektermvarianten niet vergeet bij het uitsluiten in brede groepen. Wanneer je enkel het exacte zoekwoord uitsluit, tellen een andere woordvolgorde, meervoudsvormen of toegevoegde functiewoorden ook mee in de zoekresultaten. Door de exacte zoektermvarianten mee te nemen, verbeter je niet alleen de relevantie maar sluit je ook de interne concurrentie uit.
 
Om je kwaliteitsscore nog een laatste uplift te geven, kun je je extensies optimaliseren. Zo kun je slecht presterende site-links verwijderen of verbeteren, evenals je ‘promotie-extensies’ en ‘highlight-extensies’. Benieuwd hoe je dit doet? Lees het in mijn artikel op Frankwatching: klik hier. 
 
*Martijn Verhoef is Internet Marketeer bij Yonego, gespecialiseerd in Search en Shopping Advertising. Gedreven door het willen halen van maximaal rendement is hij altijd op zoek naar manieren om campagnes te verbeteren.