AMSTELVEEN (9 december) – Hoewel charitatieve organisaties uitgaan van stagnerende of teruglopende inkomsten en veel fondsenwervers ook vrezen de komende jaren last te zullen hebben van de naweeën van de crisis, is het inzakken van de charitatieve markt is onwaarschijnlijk. Er dienen zich nieuwe geldstromen aan en ook internet biedt nieuwe kansen.
Dat stellen economen van ABN AMRO in het rapport ‘Geven is een gave’ over goede doelen in Nederland. Het rapport 3 december gepresenteerd tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van het CBF (Centraal Bureau voor Fondsenwerving) op het hoofdkantoor van ABN AMRO. Het rapport inventariseert hoe het geefgedrag zich in Nederland ontwikkelt.
Nalatenschappen
Lichtpuntje voor de sector zijn de nalatenschappen met goede doelen als bestemming die, dankzij de vergrijzing in aantal stijgen. De toenemende welvaart maakt deze geldstroom belangrijker. Bovendien worden vijftigplussers steeds vitaler. Het is voor de charitatieve sector een uitdaging om deze belangrijke kapitaalkrachtige doelgroep effectief te bereiken, zo constateert het onderzoek.
Internet en doneren
Bovendien biedt slim gebruik van internet nieuwe mogelijkheden voor het bereiken van en communiceren met donateurs. Dankzij internet kan een donateur onder meer beter zien waar zijn geld naartoe gaat en wat ermee wordt gedaan. Bovendien wordt het doneren via het web en mobiel steeds gebruikelijker. Deze nieuwe technologieën bieden de mogelijkheid om een duurzame relatie op te bouwen met de donateur en betrokkenheid bij het goede doel te versterken. Iets wat ook goed aansluit bij de wens van de consument om meer invloed uit te kunnen uitoefenen op de besteding van het door hen gedoneerde geld.
Fonds op naam
Verder blijkt uit het onderzoek dat de goede doelen op eigen naam door individualisering aan populariteit winnen.
Wetenschap & Onderzoek