Goede match kiezen blijkt grote uitdaging
Maartje van Aardenne, Specialist Filantropie bij ABN AMRO Mees Pierson over het initiatief: ‘Uit het overgrote deel van de gesprekken die we met onze klanten voeren, blijkt dat zij zich zorgen maken of hun geld wel goed terecht komt. Zij hebben soms ten onrechte het gevoel niks aan de intransparantie van goede doelen te kunnen veranderen of hier geen invloed op te kunnen uitoefenen. Daarnaast blijkt dat mensen niet altijd geven aan het goede doel dat het best past bij interesses en waar zij voor willen staan.’
‘Neem de tijd’
Van Aardenne: ‘Na doorvraag blijkt bijvoorbeeld dat iemand jaarlijks geeft aan onderzoek naar kanker, terwijl deze persoon zich eigenlijk zorgen maakt over klimaatverandering. Daarnaast zien we dat onze klanten zich wel verdiepen in de beste investering met hun geld, maar dat onderzoek bij het kiezen voor goede doelen bijna geen aandacht krijgt. Zonde. Vandaar onze oproep: je hoeft niet méér geld te doneren, maar neem eens de tijd om te onderzoeken of je geeft aan het goede doel dat het beste bij je past.’Samenwerken voor impactvollere donaties
Om het vinden van een passende match makkelijk te maken, heeft ABN AMRO in een samenwerking met het CBF nu een tool ontwikkeld waarmee iedereen zijn goede doel kan checken, aldus de bank in een persbericht. ‘De online tool bestaat uit die vragen die wij in ons dagelijks werk het meest tegenkomen’, aldus Van Aardenne. Erkende goede doelen krijgen een CBF-Erkenningspaspoort, waarmee ze inzicht geven in hun bestedingen. Op dit moment hebben meer dan 600 goede doelen in Nederland een Goede Doelen Erkenning van het CBF.►Bron: Persbericht ABN AMRO Mees Pierson