Wat moeten vermogensfondsen doen om nieuwe doelgroepen te benaderen? Hoe pak je dat aan? Lianne Peters, directeur van de K.F.Hein Stichting te Utrecht en Mohammed Baba van het bureau Mex-it voor intercultureel management weten het wel. Creatief en proactief de boer op.
Onderbesteding komt bij vermogensfondsen nog wel eens voor. Maar dat is helemaal niet nodig. Er zijn voldoende nieuwe doelgroepen. Lianne Peters heeft die doelgroepen gevonden. Ruim een jaar geleden werd zij bij het K.F.Hein Fonds binnengehaald om een nieuwe invulling te geven aan de brede en ruime doelstelling van het fonds. Het fonds moest volgens het bestuur actiever worden. Lianne is daar kennelijk goed in geslaagd. Het van oorsprong op de stad Utrecht gerichte fonds is nu actief in de gehele provincie, en steunt met name kleinschalige projecten.
Vermogensfondsen zijn niet gewend om tijd in begeleiding te steken en actief op zoek te gaan naar projecten, werd door iemand in de zaal opgemerkt. Maar dat zal gaan veranderen, denkt ook Mohammed Baba, die samen met Lianne Peters de workshop leidde. De deelnemers werden praktisch en spelenderwijs aan het werk gezet. Hoe maak je je bekend onder nieuwe doelgroepen. Hoe definieer je een nieuwe doelgroep? Allerlei praktische en simpele oplossingen werden gegeven: advertenties plaatsen voor projectondersteuning, naast geven ook andere activiteiten met de doelgroep organiseren, een thema voor een bepaalde periode benoemen en daar inhoudelijk met de doelgroep invulling aan geven, onduidelijke en incomplete aanvragen soepel behandelen, samenwerken met derden, werkgroep van vrijwilligers formeren en idee