De uitgaven aan sponsoring zijn in 2017 wereldwijd met 4,3 procent gestegen naar 62,7 miljard dollar. Dat blijkt uit cijfers van ESP. De organisatie verwacht dat de bestedingen dit jaar zullen groeien tot 65,8 miljard dollar.
Vorig jaar voorzag ESP (voorheen IEG) voor 2017 nog een groei van 4,5 procent wereldwijd en 4,1 procent voor Noord-Amerika, schrijft Sponsorreport. Die voorspelling ging al gepaard met de waarschuwing dat marketeers een groeiende bezorgdheid hadden wat betreft de bereidheid om te investeren in partnerships. De groei in Noord-Amerika blijkt dan ook minder groot te zijn geweest en uit te komen op 3,6 procent naar 23,1 miljard dollar. ‘Belangrijke factor is dat grote bedrijven in met name de bier- en frisdrankindustrie, traditioneel grote sponsors, op meerdere terreinen aan het bezuinigen zijn. Ook de groei wereldwijd kwam volgens ESP iets minder hoog uit dan voorzien, namelijk op 4,3 procent naar 62,7 miljard dollar’, aldus Sponsorreport.
Vooruitzichten
De vooruitzichten voor dit jaar zijn volgens ESP rooskleurig. Een groeiende economie zou ervoor moeten zorgen dat de Noord-Amerikaanse markt in 2018 met 4,5 procent groeit naar 24,2 miljard dollar en wereldwijd met 4,9 procent naar 65,8 miljard dollar. De bestedingen in Europa gaan volgens ESP met meer dan 5 procent groeien naar 17,6 miljard dollar. De grootste groei is echter te zien in Azië, waar een groei van 5,7 procent wordt verwacht naar 16,6 miljard dollar. In Noord-Amerika gaat zoals vanouds het meeste sponsorgeld naar sport (70 procent). De groei is met 4,9 procent ook het grootste in dit domein. Alle domeinen zien in 2018 overigens een groei van de sponsorbudgetten.
(Bron: Sponsorreport)
Sponsoring