De afgelopen weken zijn er ruim 50.000 stemmen uitgebracht op de ruim 250 advertenties die in aanmerking komen voor de publieksprijs van de NRC Charity Awards 2012. Deze prijs wordt uitgereikt aan het goede doel dat volgens het publiek de mooiste, de meest duidelijke of meest indrukwekkende advertentie ingestuurd heeft. Alle deelnemende uitingen zijn te zien op nrccharityawards.nl.
“De ingezonden advertenties geven een mooi beeld hoe charitatief Nederland donateurs, vrijwilligers en ambassadeurs wil bereiken,” aldus Jan van der Marel, directeur-uitgever van NRC Media. “Met de NRC Charity Awards wil NRC Media goede doelen daarbij ondersteunen door hen een podium te geven. Uit het grote aantal inzendingen en stemmers blijkt dat dat goed lukt.”
Publieks- en vakjuryprijs
Naast de publieksprijs is er een vakjuryprijs. Die prijs wordt toegekend door een jury die behalve uit Jan van der Marel, ook bestaat uit Peter Vandermeersch, hoofdredacteur NRC Handelsblad, cabaretière Claudia de Breij en hoofdredacteur van de Adformatie Theo van Vugt. Deze vakjury beoordeelt 24 eerder geselecteerde advertenties op vormgeving, het gebruik van beeld, de kracht van de boodschap en de impact. Deze 24 advertenties worden gepubliceerd in doordeweekse edities van NRC Handelsblad, in de periode van 14 augustus tot en met 14 september 2012.
Winnaars 21 september bekend
De winnaars van zowel de vakjuryprijs als de publieksprijs worden op 21 september 2012 bekend gemaakt. Zij mogen dan hun NRC Charity Award in ontvangst nemen en ontvangen daarbij advertentieruimte in NRC Handelsblad en nrc.next ter waarde van maximaal 300.000 euro.
Goede doelen