We leven in een periode van tekorten en de schrijnende consequenties. Van arbeidskrachten tot energiebronnen, van papier tot chips, en in feite vooral een gebrek aan ... visie. Aan een lange termijn beleid dat de alarmerende rapporten op tal van vlakken eerder serieus had genomen.
Wat betekent dit eigenlijk voor de goede doelen? Enerzijds zijn we relevanter dan ooit, onze inzet voor het klimaat, vluchtelingen, volksgezondheid, bestrijding van armoede, etc. is broodnodig.
Tegelijkertijd roept dit wel de vraag op hoe goed we eigenlijk zelf zijn in ons langere termijn beleid. In het maken van keuzes niet alleen voor impact en inkomsten nu, maar waarmee we ook op de langere termijn onze impact kunnen waarborgen.
Innovatie is hierin meestal het kind van de rekening. Zeker nu het vinden van goede medewerkers steeds lastiger wordt, en daarmee de druk op het teams alleen maar groter (zie bijvoorbeeld: Fondsenwervers, voorkom een burn-out!), wordt de keuze snel gemaakt voor de meer trefzekere, korte termijn activiteiten.
In ‘Impactroutes bepalen met de donateur aan het roer?’ bepleitte ik een grotere rol voor de donateur (of eigenlijk beter: de supporter) in het strategie traject. Gebruik de wijsheid en betrokkenheid van je betrokken achterban om tot een gedragen en gezamenlijk uit te voeren strategie te komen, en daarmee je impact als organisatie te versnellen.
Hetzelfde geldt m.i. voor innovatie. Je hoeft het als organisatie niet allemaal zelf te doen. Zeker in een periode waarin onze achterban het financieel ook moeilijker krijgt, is het een cruciale overweging om hen ook op andere, wederzijds aantrekkelijke, manieren aan de organisatie te binden.
- Sta open voor de ‘weak signals’ – McKinsey schreef hier in 2014 al over: The strength of weak signals om tijdig nieuwe trends te signaleren, maar ze zijn zeker ook relevant om de meer incrementele innovaties te spotten aan processen, systemen, website, en diensten die de organisatie biedt.
- Koester de ideeën - Er zijn altijd mensen die ideeën hebben over hoe zaken beter kunnen, waar nieuwe kansen liggen. Zowel in- als extern. Hieronder is dan weer een subgroep die de moeite neemt om contact met je organisatie op te nemen. Met klachten, ideeën, suggesties. Uitdaging is om deze suggesties de aandacht te geven die ze verdienen, en op waarde in te schatten. Ervaring leert dat dergelijke reacties nogal eens door de organisaties willen zwerven, en niet of erg laat reactie krijgen.
- Faciliteer de aangeboden kansen – ik heb ondertussen vele verschillende organisaties gesproken en ondersteund, en zonder uitzondering klopte er vroeg of laat wel een onderwijsinstelling of bedrijf aan die graag een interne opdracht wilde uitzetten voor een goed doel. Waarin studenten of (potentiële) medewerkers een uitdaging krijgen om een oplossing te vinden voor een uitdaging waar de organisatie nu mee dealt. Dit betekent zonder grote investering een bron aan nieuwe ideeën en vaak zelfs inkomsten.
- Creëer nieuwe ideeën – heb je een intern vraagstuk waar je niet uitkomt? Behoefte aan een nieuw creatief voorstel? Maak gebruik van de crowd en schrijf een challenge uit om tot voorstellen te komen. Of open je deuren en vraag mensen naar meetings te komen, organiseer pop-ups in het land. Gegarandeerd dat dit niet alleen tot interessante nieuwe ideeën leidt, maar ook weer tot hogere betrokkenheid.
- Betrek (potentiële) donateuren/sponsoren in een vroeg stadium - Door donateurs mee te laten denken, stemmen op de verschillende voorstellen, deel te nemen aan concept testen. Deze betrokkenheid zal de fondsenwerving voor die innovaties alleen maar ten goede komen. En boort vaak ook een nieuwe doelgroep aan, de mensen die ‘aangaan’ op meer innovatieve concepten.
Vaak is deze laatste stap al een innovatie op zich, en ervaring leert vaak een zeer succesvolle. Mits… opvolging is geborgd, de organisatie ook echt door durft te pakken op het nieuwe concept, en de donateur betrokken houdt. Ook als de innovatie niet het beoogde resultaat behaalt is dát weer een moment om door transparantie de betrokkenheid te vergroten.
De oplettende lezer zal nu opletten dat ook bovenstaand stappen begeleiding kosten. Vaak geldt voor dergelijke trajecten: kwaliteit in is kwaliteit uit. Hoe meer energie je er zelf in stopt, hoe beter het resultaat. Echter.. ook voor de begeleiding van dergelijke trajecten kan een vrijwilliger worden gezocht. Of een stagiair. Of een zakelijke partner die graag zijn medewerkers hiervoor ter beschikking stelt, omdat hij daar zelf ook weer de voordelen van inziet.
Dan zal nog steeds enige begeleiding nodig zijn, maar deze zal de effort meer dan waard zijn. Door winst in betrokkenheid, merkbeleving, innovatieve slagkracht, en uiteindelijk ook in het behalen van de beoogde impact en financiële inkomsten.
Meer hierover weten? Google eens op Beth Kanter’s ‘Networked Nonprofit’, of op ‘Open Innovatie’. Of neem even contact met me op!
Beeld: Shutterstock