Steeds vaker opdrachtonderzoek
Overheidsinvesteringen in onderwijs en onderzoek staan al jaren onder druk. Van hoger onderwijsinstellingen wordt verwacht dat zij zich steeds meer bezighouden met valorisatie - het financieel laten renderen van onderzoeks- en onderwijsinspanningen. Onderzoek is dan ook steeds vaker opdrachtonderzoek. De basis voor veel onderzoek is echter fundamenteel onderzoek, waarbij de vertaling naar maatschappelijke toepassingen (soms jarenlang) op zich laat wachten. Ook het middelbaar onderwijs heeft te maken met steeds grotere klassen en een steeds krapper budget voor extra curriculaire activiteiten. Reguliere scholen krijgen te maken met leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, maar middelen en mankracht zijn daarvoor beperkt.Dagvoorzitter Geert Sanders
De sprekers van het symposium komen van betrokkenen op het terrein van onderwijsfinanciering zoals filantropische fondsen en de overheid, maar ook zullen onderwijsinstellingen aan het woord komen. Zij geven hun visie op de rol die filantropie kan spelen binnen het (voortgezet- en hoger) onderwijs en onderzoek. Waar liggen kansen? Wat zijn risico’s voor ontvangende en gevende organisaties? Na elke spreker is er ruimte voor een korte discussie met de zaal onder leiding van dagvoorzitter Prof. Geert Sanders. Prof. Sanders wordt als een pionier gezien op zowel het terrein van organisatieculturen als op dat van de relatiegerichte fondsenwerving en stond aan de wieg van het Ubbo Emmius Fonds – het fonds van de Rijksuniversiteit Groningen.Aansluitend zal de certificering plaatsvinden van de PAO Besturen van Filantropische Fondsen 2017 met de uitreiking van de KSBW Award voor de Beste Thesis 2017.
Wanneer: 26 april van 14.30 tot 16.30 uur (met aansluitend een borrel)
Waar: Auditorium, Vrije Universiteit Amsterdam
Voor wie: professionals, wetenschappers, studenten en andere geïnteresseerden
Programma: Klik hier
Kosten: Het symposium is gratis, maar aanmelden is noodzakelijk