Wil je lezers écht betrekken bij jouw boodschap en ze bijvoorbeeld aanzetten tot donaties, breng dan emotie over. Mensen nemen immers de meeste besluiten op basis van een gevoel, bewust of onbewust. Positieve vibes in jouw content stimuleren niet alleen tot actie, het zorgt er ook voor dat mensen zich meer thuis voelen bij jouw merk of organisatie. We zetten een aantal tips op een rijtje.
1. Vertel een verhaal
Verpak jouw boodschap in een innemend verhaal dat belangstellenden aangrijpt. Storytelling is een beproefd middel om mensen te betrekken en je kunt er op allerlei manieren emoties in kwijt. Vertel bijvoorbeeld hoe jouw organisatie van de grond kwam, over de klinkende successen en de teleurstellende tegenslagen én over inspirerende helden. Of maak een steengoed verhaal over jouw doelgroep met een verhaallijn die niemand loslaat.
2. Speel in op ‘the fear of missing out’
De angst om iets essentieels te missen (en daardoor wellicht achterop te raken) is voor veel mensen bijna ondraaglijk. Wat urgent of onmisbaar is, laat zich moeilijk negeren. En dus wekt dat de aandacht. Met een tijdelijke aanbieding, een limited edition of een exclusief lidmaatschap kun je nadrukkelijk de aandacht op je vestigen.
3. Maak jouw doelgroep uitzonderlijk
Laat jouw doelgroep weten dat ze extra uniek zijn of extra invloedrijk. Mensen zullen in zo’n geval graag anderen uit de groep volgen, om er nadrukkelijk onderdeel van te zijn. Het groepsgevoel zorgt voor extra kansen. Wie zich speciaal voelt, krijgt graag suggesties aangedragen die hoogkwalitatief, kenmerkend of extra exclusief zijn. Zorg er hierbij wel voor dat je je publiek zeer goed kent, dus start met gedegen doelgroeponderzoek.
4. Creëer een ‘wij’-gevoel
Mensen voelen zich graag aanvaard, gewaardeerd en belangrijk. Content die mensen het gevoel geeft dat ze volwaardig deel uitmaken van een bijzondere groep werkt daarom heel effectief. Een slimme manier om hier voordeel uit te halen is door jezelf te presenteren als een merk, een club of lifestyle. Bij Apple bijvoorbeeld, hebben ze een sterke emotionele component toegevoegd aan hun merkbeleving. Sommige mensen zien hun keuze voor Apple bijna als onderdeel van hun identiteit. Met een sterk merk-imago kun je mensen voor je winnen.
5. Maak je content ietwat mysterieus
Onbeantwoorde vragen intrigeren mensen. Daarom beginnen veel artikelen met een vraag. Dat kan al bij de keuze voor een kop. Mensen willen het antwoord lezen en klikken verder. Je kunt ook overwegen om een van de grotere (onbeantwoorde) vraagstukken uit jouw werkveld te behandelen en dat als basis te nemen voor jouw content.
6. Denk mee met je lezers
Mensen hebben allemaal persoonlijke doelstellingen, vaak gebaseerd op verlangens, angsten of gevoelens van eigenwaarde. Probeer te achterhalen waar jouw doelgroep naar streeft, dan heb je een directe route naar hun emoties en kun je hen hierbij hulp aanbieden. Peil hiervoor je publiek via direct contact, langs polls en enquêtes/interviews. En wordt hun bondgenoot.
7. Gebruik humor
Marketing hoeft niet altijd serieus te zijn. Wat humor kan jouw merk veel goed doen. Met een lach kun je eenvoudig contact leggen. Houd wel in gedachten dat humor voor iedereen anders is. Voorkom dus dat jouw publiek ontstemd raakt. En probeer ervoor dat de gebruikte humor enigszins aansluit bij reguliere tone-of-voice van jouw organisatie.
8. Verras je publiek
Wil je je zich onderscheiden met jouw content? Verras je doelgroep dan. Misschien zijn er herkenbare kwesties binnen jouw werkveld die je in een heel ander daglicht kunt plaatsen? Daag je doelgroep dan uit om anders naar bepaalde issues te kijken. Kom bijvoorbeeld met een verfrissend overzicht van feiten die op het eerste gezicht onwaarschijnlijk lijken. Of zet lezers op het eind van een artikel op een verrassend ander spoor. Dat soort wendingen blijven hangen en daarmee ook jouw merk.
9. Zoek aansluiting bij popcultuur
Onderzoek wijst uit dat je meer succes hebt bij jouw publiek als je onderdelen uit de popcultuur toevoegt aan jouw content. Dus zoek uit waarmee jouw doelgroep zich graag vermaakt en kies elementen uit de popcultuur waar jouw publiek zich bij thuisvoelt. Denk aan populaire tv-shows, blockbusters en mega-hits. Maar let wel op copyright.
10. Gebruik emotie
Emotie in jouw content geeft je meer slagkracht. Het helpt om mensen te betrekken of overtuigen, om donateurs te werven, of om de naamsbekendheid te vergroten. Zo kun je nóg effectiever communiceren. Dus, ga er gelijk mee aan de slag!
(Bron: Search Engine Journal)
Fondsenwerving