# A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
    Bas Timmer

    Bas Timmer

    Hoogste positie in DDB100: 55
    Directeur
    Stichting Sheltersuit


    Korte biografie

    Uit het juryrapport: In 2020 riep Time Magazine Bas Timmer, de oprichter van de Sheltersuit Foundation, uit tot een van de tien Next Generation Leaders van dat jaar. Hij was stomverbaasd. ‘Waanzin. Ja echt, ik schrok me dood.’ Het is dan ook niet niets om deze prestigieuze titel te scoren en door het Amerikaanse weekblad te worden beschreven als ‘een van de tien baanbrekers die nieuwe wegen inslaan, grenzen overschrijden en verandering creëren’. De timing had niet beter kunnen zijn. Kort daarna had Timmer in New York een ontmoeting met de liefdadigheidsstichtingen van de steenrijke families Rockefeller en Hearst. Zij zouden ...
    Uit het juryrapport: In 2020 riep Time Magazine Bas Timmer, de oprichter van de Sheltersuit Foundation, uit tot een van de tien Next Generation Leaders van dat jaar. Hij was stomverbaasd. ‘Waanzin. Ja echt, ik schrok me dood.’ Het is dan ook niet niets om deze prestigieuze titel te scoren en door het Amerikaanse weekblad te worden beschreven als ‘een van de tien baanbrekers die nieuwe wegen inslaan, grenzen overschrijden en verandering creëren’. De timing had niet beter kunnen zijn. Kort daarna had Timmer in New York een ontmoeting met de liefdadigheidsstichtingen van de steenrijke families Rockefeller en Hearst. Zij zouden hem introduceren bij filantropen, zodat hij kon vertellen over het ‘warm houden’ van Amerikaanse daklozen met zijn Sheltersuit, een jas met aanritsbare slaapzak. Naast de Sheltersuit is er ook een variant voor een warm klimaat: de Shelterbag, een draagbaar, beschut bed dat oprolt in een tas. Inmiddels zijn deze ontwerpen wereldwijd uitgedeeld aan ruim 20.000 mensen. De producten bestaan grotendeels uit restmaterialen. Tot nu toe is er al 106.500 kilo restmateriaal geüpcycled. De Twentse organisatie wil de kloof dichten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en biedt werk aan 129 voormalig daklozen en vluchtelingen. Timmer begon de sociale onderneming in 2014. Net afgestudeerd aan de modeacademie werkte hij dat jaar aan zijn eigen kledinglijn. Maar toen hij hoorde dat de vader van een vriend op straat was doodgevroren, besloot hij zijn hart te volgen en zijn ontwerpvaardigheden in te zetten voor de meer dan 150 miljoen daklozen wereldwijd. Dat hij met de stichting het daklozen- en vluchtelingenprobleem niet oplost, beseft hij terdege. ‘Maar Sheltersuit biedt een kortetermijnoplossing voor een groot probleem. Het voorkomt dat mensen op straat doodvriezen.’ Met hulp van partijen als de Start Foundation, Ten Cate en het Leger des Heils kreeg de organisatie vleugels. Ook wist de visionair een brug naar de high fashion te slaan. Voor modehuis Chloé mocht Timmer tassen en Sheltersuits ontwerpen van stoffen uit voorgaande Chloé-collecties. Van de opbrengst van elke verkochte limited edition-tas werden twee Sheltersuits gemaakt en uitgedeeld aan daklozen. In maart van dit jaar had hij weer iets nieuws: de eerste collectie van Sheltersuit Label, zijn splinternieuwe high-end streetwear merk. Hij lanceerde de dames - en herenkleding, inclusief genderfluid items, tijdens de Paris Fashion Week. De opbrengsten van deze kleding, die is gemaakt van restmaterialen uit Parijse modehuizen, gaan deels naar de Sheltersuit Foundation. ‘Mensen met geld betalen voor mensen zonder geld. Zo hoort het, vind ik.’

    Contactinformatie