Gokken: ‘Morele domheid voor zijn vraagt ethische reflectie’

7 juli 2023
Duiding | | Nieuwsflits

Suzanne Ekel, programmamanager Menswaardige Economie van Goldschmeding Foundation, is duidelijk. ‘Gokbedrijven moeten morele domheid voorkomen en handelen met ethische reflectie.’ De aanleiding voor dit snedige aperçu: keer op keer werd minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming) gewaarschuwd en inmiddels heeft Nederland 450.000 nieuwe gokkers. Door ruimhartig overheidsbeleid met reclames voor internetgokken ontstond een markt met honderdduizenden spelers. Hoe groter de markt, des te meer probleemspelers.
Sinds 1 juli jongstleden is reclame voor online gokken aan banden gelegd. Dit moet gokverslaving onder jongeren en kwetsbare mensen tegengaan. Ongerichte reclame voor online kansspelen op radio en tv alsook op billboards is verboden. De minister geeft daarmee gehoor aan de Tweede Kamer, die al geruime tijd aandringt op strengere regels. Adformatie meldt dat dit verbod de televisiemarkt dit jaar € 40 mln kost. TV-exploitanten moeten op zoek naar nieuwe klanten.
Ook het bedrijfsleven heeft hier een verantwoordelijkheid. Volgens de Goldschmeding Foundation zijn er ‘serieuze stappen’ nodig vanuit ondernemers, bestuurders en toezichthouders op de weg naar een ‘menswaardige economie’. Maar die verandering gaat niet vanzelf, onder meer wegens ongemak in de boardroom. Immers: hoe combineer je daar oog voor menselijk welzijn met je verantwoordelijkheid voor een gezonde bedrijfsvoering? Belangrijke principes daarbij zijn ‘het voorkomen van morele domheid en samenwerken aan nieuwe verbindingen.’