Compassie en empathie
SUN, een organisatie die werkt vanuit compassie en empathie, biedt incidentele ondersteuning in de vorm van geld en goederen. De noodhulpbureaus vormen een extra vangnet naast structurele regelingen van gemeenten, die opereren in een systeemwereld met principes als doelmatigheid en gelijkheid. Het zijn de gemeenten die na de decentralisatie van het sociale domein zijn aangelopen tegen de grenzen van hun kunnen.Diverse invalshoeken
Onder bezielende leiding van directeur Nathalie Boerebach van SUN Nederland, dat 110 jaar bestaat, werden in het oude stadhuis van Zutphen onlangs drie instructieve presentaties gehouden. Steeds met andere berokkenen aan tafel. Uiteindelijk kwamen alle partijen aan het woord met hun eigen invalshoeken: de gemeenten, de donateurs, waaronder het ING Nederland Fonds, de hulp- en dienstverleners en niet te vergeten de begunstigden zelf.Landelijke dekking
Zoals Boerebach duidelijk maakte heeft SUN Nederland zich ontwikkeld tot een kenniscentrum dat innovatieve experimenten uitvoert, talloze initiatieven ontplooit op het vlak van noodhulp alsook makelt en schakelt met geldstromen. De data zijn op orde en wat de effectiviteit van het SUN-dashboard ten goede komt. Het streven is opschalen naar een landelijke dekking. Nu Zutphen op de kaart staat is Sun weer een stapje verder. En dat is keihard nodig in tijden van crises.Effecten van noodhulp
De eerste resultaten van het VU-onderzoek naar de effecten van SUN-noodhulp bestrijken vier dimensies. Gemeenten krijgen meer ruimte om een vangnet te bieden voor hulpvragen die buiten hun wettelijke kaders vallen. Donateurs, denk aan vermogensfondsen, kunnen met dezelfde middelen meer mensen bereiken. Ontvangers van steun krijgen meer (financiële) ruimte zodat ze samen met hulp- en dienstverleners kunnen werken aan thematiek inzake hun bestaanszekerheid.Perspectief bieden
Want uiteindelijk gaat het erom ontvangers van steun weer perspectief te bieden. In Zutphen schoven ze in gezelschap van hun hulp- en dienstverleners aan met hun eigen, vaak schrijnende verhalen. Heel moedig want aan het om noodhulp vragen gaan vaak gevoelens van onmacht en schaamte vooraf. Uit hun zeer persoonlijke inbreng bleek nog eens op indringende wijze hoe SUN Nederland het verschil kan maken. Filantropie in optima forma.Betrokkenheid
De koning ging tijdens dit werkbezoek in gesprek met een kleine twintig genodigden over het belang van noodhulp en de impact van een gift of renteloze lening op het leven van begunstigden. Hij toonde veel betrokkenheid en hoopt dat zijn komst bijdraagt aan de bekendheid van SUN Nederland en SUN-noodhulp.Cruciale passages uit het VU-onderzoek:
Trefwoorden: Ruimte, waardigheid, doelmatigheid, voldoening, vertrouwenBegunstigden
De financiële ademruimte die ontstaat en het gevoel van waardigheid kunnen versterkend werken op iemands mogelijkheden om te werken aan de toekomst.
Hulp- en dienstverleners
Wegens de ruimte die ontstaat kunnen cliënten doorstromen, kunnen doelen worden bereikt met cliënten en/of komt meer onderliggende problematiek naar boven om aan te pakken.
Gemeenten
Een SUN-noodhulpbureau geeft feedback over gedane aanvragen met gebruik van het Datadashboard Urgente Noden. Het beleid door de gemeente kan daardoor beter worden ingericht.
Donateurs
Voor donateurs biedt SUN de mogelijkheid om hun middelen efficiënt te besteden. Ze hoeven minder te investeren in eigen medewerkers en kennis over lokale voorzieningen.