SUN weer stap dichter bij landelijke dekking

Koning op werkbezoek bij nieuw noodhulpbureau

Z.M. Koning Willem-Alexander op werkbezoek in  Zutphen.  
Z.M. Koning Willem-Alexander op werkbezoek in  Zutphen.  
12 maart 2024
Verslag | | Noodhulp

De Stichting Urgente Noden (SUN) Nederland opende een nieuw noodhulpbureau in Zutphen. Koning Willem-Alexander bracht een werkbezoek en onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam presenteerden eerste resultaten van onderzoek naar de effecten van SUN-noodhulp. Begunstigden krijgen meer ruimte om te werken aan bestaanszekerheid.



ZUTPHEN – Triest maar waar. In Nederland leven meer dan één miljoen mensen rond de armoedegrens. Eén op de dertien kinderen groeit op in armoede. Daarnaast zijn er 725.000 huishoudens met problematische schulden. SUN Nederland bedient met 32 noodhulpbureaus ruim honderd gemeenten. Hulp- en dienstverleners kunnen aanvragen indienen voor burgers met financiële noden wanneer deze nergens anders terecht kunnen voor ondersteuning.

Compassie en empathie

SUN, een organisatie die werkt vanuit compassie en empathie, biedt incidentele ondersteuning in de vorm van geld en goederen. De noodhulpbureaus vormen een extra vangnet naast structurele regelingen van gemeenten, die opereren in een systeemwereld met principes als doelmatigheid en gelijkheid. Het zijn de gemeenten die na de decentralisatie van het sociale domein zijn aangelopen tegen de grenzen van hun kunnen.

Diverse invalshoeken

Onder bezielende leiding van directeur Nathalie Boerebach van SUN Nederland, dat 110 jaar bestaat, werden in het oude stadhuis van Zutphen onlangs drie instructieve presentaties gehouden. Steeds met andere berokkenen aan tafel. Uiteindelijk kwamen alle partijen aan het woord met hun eigen invalshoeken: de gemeenten, de donateurs, waaronder het ING Nederland Fonds, de hulp- en dienstverleners en niet te vergeten de begunstigden zelf.

Landelijke dekking

Zoals Boerebach duidelijk maakte heeft SUN Nederland zich ontwikkeld tot een kenniscentrum dat innovatieve experimenten uitvoert, talloze initiatieven ontplooit op het vlak van noodhulp alsook makelt en schakelt met geldstromen. De data zijn op orde en wat de effectiviteit van het SUN-dashboard ten goede komt. Het streven is opschalen naar een landelijke dekking. Nu Zutphen op de kaart staat is Sun weer een stapje verder. En dat is keihard nodig in tijden van crises. 

Effecten van noodhulp

De eerste resultaten van het VU-onderzoek naar de effecten van SUN-noodhulp bestrijken vier dimensies. Gemeenten krijgen meer ruimte om een vangnet te bieden voor hulpvragen die buiten hun wettelijke kaders vallen. Donateurs, denk aan vermogensfondsen, kunnen met dezelfde middelen meer mensen bereiken. Ontvangers van steun krijgen meer (financiële) ruimte zodat ze samen met hulp- en dienstverleners kunnen werken aan thematiek inzake hun bestaanszekerheid.
  

Perspectief bieden

Want uiteindelijk gaat het erom ontvangers van steun weer perspectief te bieden. In Zutphen schoven ze in gezelschap van hun hulp- en dienstverleners aan met hun eigen, vaak schrijnende verhalen. Heel moedig want aan het om noodhulp vragen gaan vaak gevoelens van onmacht en schaamte vooraf. Uit hun zeer persoonlijke inbreng bleek nog eens op indringende wijze hoe SUN Nederland het verschil kan maken. Filantropie in optima forma.

Betrokkenheid

De koning ging tijdens dit werkbezoek in gesprek met een kleine twintig genodigden over het belang van noodhulp en de impact van een gift of renteloze lening op het leven van begunstigden. Hij toonde veel betrokkenheid en hoopt dat zijn komst bijdraagt aan de bekendheid van SUN Nederland en SUN-noodhulp. 

 

Cruciale passages uit het VU-onderzoek:

Trefwoorden: Ruimte, waardigheid, doelmatigheid, voldoening, vertrouwen
Begunstigden
De financiële ademruimte die ontstaat en het gevoel van waardigheid kunnen versterkend werken op iemands mogelijkheden om te werken aan de toekomst.
Hulp- en dienstverleners
Wegens de ruimte die ontstaat kunnen cliënten doorstromen, kunnen doelen worden bereikt met cliënten en/of komt meer onderliggende problematiek naar boven om aan te pakken.
Gemeenten
Een SUN-noodhulpbureau geeft feedback over gedane aanvragen met gebruik van het Datadashboard Urgente Noden. Het beleid door de gemeente kan daardoor beter worden ingericht.
Donateurs
Voor donateurs biedt SUN de mogelijkheid om hun middelen efficiënt te besteden. Ze hoeven minder te investeren in eigen medewerkers en kennis over lokale voorzieningen.