Goede doelen in Nederland besteden het overgrote deel van hun uitgaven direct voor het bereiken van hun doelen. Aldus het CBF onlangs in het rapport ‘State of the sector 2023’ ter gelegenheid van de introductie van de Goede doelen Index. Concreet: met gemiddeld 11,3% beheer- en wervingskosten versus 87,7% doelbestedingen mag volgens het CBF duidelijk zijn waar het zwaartepunt ligt.
Dan nu de proef op de som. We nemen een willekeurig goed doel. Kika wil met haar loterij meer geld voor kankeronderzoek onder kinderen genereren. Niet alleen voor meer genezing, maar ook voor betere behandelingen met minder bijwerkingen en vervolgschade. Kika zet fieldmarketing wervingsbureaus in om de Kijk Loterij huis-aan-huis te verkopen. De vergunning is verleend aan Impact Loterij B.V. en de loterij wordt door deze partner geëxploiteerd.
Kika meldt op haar website: ‘Maar liefst 80% van jouw inleg gaat naar het werk van Kika!’ Maar in het Financial Statement wordt o.a. gerept van een afdracht met een minimum van 40%. Een woordvoerder van Kika: ‘We citeren in de vergunning de wettelijke afdracht (40%) en ook aan wie deze ten goede komt (voor minimaal 80% aan een ANBI). Los daarvan is Kika met Impact Loterij overeengekomen dat 80% van elk lot naar Kika gaat'.
Nieuwsflits