De Commissie Normstelling heeft de normen vastgesteld voor donatieplatforms. Niet-commerciële platforms kunnen bij toezichthouder CBF een aanvraag indienen voor erkenning.
De beoordelingscriteria zijn goed bestuur, degelijk financieel management en transparantie. Doel van de regeling is gevers zekerheid bieden dat hun donatie terecht komt op de juiste plaats.
Voor donatieplatforms die erkenning willen betekent dit dat op het platform moet staan wat de geefvraag is, welke kosten gemaakt worden, wie de vrager is, hoe de geefvraag tot stand is gekomen, wanneer de actie loopt en hoe gevers contact kunnen leggen met vragers.
Aanvullende eisen zijn een begroting, een meerjarenplan en een klachtenprocedure. Voor goede doelen is het van belang dat de naam en het logo van het erkende donatieplatform steeds wordt afgestemd met het goede doel in kwestie.
De Commissie Normstelling heeft bepaald dat het erkende donatieplatform kan overgaan tot vermelding van naam en logo nadat het goede doel niet binnen ‘een redelijk termijn’ hiertegen bezwaar heeft gemaakt. Brancheorganisatie Goede Doelen Nederland wilde vergeefs een stap verder gaan door toestemming vooraf van het betreffende goede doel te verkrijgen.
Nieuwsflits