's Lands langstlopende culturele sponsorship

ING en Concertgebouworkest 35 jaar partners

Dirigent Klaus Mäkelä. (Foto: Marco Borggreve)
Dirigent Klaus Mäkelä. (Foto: Marco Borggreve)
16 mei 2024

Een stille kracht achter een 'global player'. ING - eertijds bekend onder de merknamen Postbank en NMB - is sinds 1989 hoofdsponsor van het Koninklijke Concertgebouworkest. Mede dankzij deze samenwerking - het langstlopende culturele sponsorship van Nederland - kan dit gezelschap blijvend vernieuwen. Onder meer door het aantrekken van toptalent, musici en dirigenten. Dat moet om zijn kwetsbare positie in de wereldtop te behouden nu subsidiënten terugtrekkende bewegingen maken. Ook in artistiek opzicht zijn er wolkjes aan de lucht.



‘Om onze symfonische muziek voor iedereen toegankelijk te maken is meer nodig dan alleen overheidssteun’, aldus orkestdirecteur Dominik Winterling onlangs in een persbericht. ‘We zijn ING daarom enorm dankbaar voor hun loyaliteit als een van de global partners van het Concertgebouworkest. Onze partners maken het mogelijk dat het publiek kan genieten van klassieke concerten op topniveau.’

CEO Peter Jacobs van ING Nederland: ‘Wij vinden het heel belangrijk om kunst & cultuur, waaronder muziek, in te zetten om mensen te inspireren, te verbinden en samen te brengen. Dat doen we niet alleen door klanten en relaties uit te nodigen in binnen- en buitenland, maar juist ook door de ‘Muziekbuzz’ te laten rijden , zodat we de jeugd kunnen interesseren voor klassieke muziek.’

Amsterdams stadsdelen

ING ondersteunt de jaarlijkse seizoenopening, steeds in een ander Amsterdams stadsdeel. Dit gratis toegankelijke openluchtconcert wordt dit jaar gehouden op 13 september in het Nelson Madelapark. Daarnaast zijn er andere initiatieven zoals de concertserie Essentials, het Fonds toonaangevende vrouwen in muziek en de reeds genoemde Muziekbuzz, die leerlingen van scholen buiten Amsterdam naar de thuisbasis van het Concertgebouworkest vervoert.

In financieel opzicht is het Concertgebouworkest een zorgenkind, zeker nu subsidiestromen onder druk staan. Het orkest wordt mede gefinancierd door het Ministerie van OCW, de Gemeente Amsterdam, sponsoren, fondsen en donateurs wereldwijd. Het grootste deel van de inkomsten wordt gegenereerd uit concertopbrengsten in binnen- en buitenland. Global partners, naast ING, zijn Booking.com en Unilever.  

Dubbelfunctie

Ook in artistiek opzicht zijn er wolkjes aan de lucht. Met ingang van het seizoen 2022/2023 is de jonge Fin Klaus Mäkelä aan het orkest verbonden als artistiek partner. Mäkelä, die nog lopende verplichtingen heeft bij het Orchestre de Paris en de Oslo Philharmonic, wordt in 2027 chef-dirigent in Amsterdam. Echter: onlangs werd bekend dat deze sterdirigent in 2027 ook het Chicago Symphony Orchestra zal leiden als chef-dirigent.

In de internationale muziekkritiek heeft dit geleid tot gefronste wenkbrauwen. De orkesten in Amsterdam en Chicago zijn concurrenten van elkaar en dienen zich elk te profileren met een eigen orkestklank en artistieke invulling. Zeker in een tijd waarin verrichtingen op de voet zijn te volgen via streamingdiensten en andere media. Het is de vraag of een dergelijke dubbelfunctie zal werken. Dat Amsterdam Mäkelä’s  Amerikaanse verbintenis heeft geaccepteerd wekt dus enige verbazing.