'Een coating van inspiratie'

De AkzoNobel Art Foundation als vaste waarde

Hester Alberdingk Thijm. 
Hester Alberdingk Thijm. 
6 april 2023

Bedrijven, corporate foundations en de delicate relatie tussen beide staan centraal tijdens het Corporate Power Event op 30 mei bij Circl op de Amsterdamse Zuidas. Hoe zit het met deze brandende kwestie bij AkzoNobel, de multinational in verven en coatings? Drie vragen aan Hester Alberdingk Thijm, directeur van de gelijknamige Art Foundation.



Grégoire Poux-Guillaume is jouw vijfde CEO. Hoe slaag je erin om de Art Foundation mee te laten bewegen met een moederbedrijf dat een metamorfose onderging want in de afgelopen decennia afscheid nam van activiteiten als chemie, farmacie en vezels?

‘Enerzijds is de Art Foundation een constante factor binnen een industrieel concern dat sterk in beweging is. Onze global corporate collection is van museale kwaliteit. Het is een instituut geworden. Dat stelt hoge eisen. We worden regelmatig onderworpen aan het oordeel van kunstcritici. Ook internationaal zijn we niet onopgemerkt gebleven. We hebben hier trustees mogen ontvangen van het MoMa in New York en van het Art Institute of Chicago.’

‘Anderzijds beweegt de Art Foundation mee met deze snelle en snel veranderende wereld. Thema’s als diversiteit, gender, inclusie en niet te vergeten duurzaamheid spelen steeds een belangrijke rol in onze programma’s en presentaties. In die zin zijn we soms een uitdager van het moederbedrijf en dat wordt gelukkig gewaardeerd. Maar het gaat uiteindelijk om de wisselwerking tussen AkzoNobel en de Art Foundation. Daar zit onze stille kracht.’

Verven en coatings lijken een machtig bindmiddel tussen industriële toepassingen (bedrijf) en kunst (foundation)?

‘Akzo Nobel was hoofdpartner van het Rijksmuseum voor het live onderzoek voor de restauratie van Rembrandts Nachtwacht. In het kader van Operatie Nachtwacht werkte een team van onderzoekers, conservatoren en restauratoren nauw samen met kleurspecialisten van AkzoNobel. Inventief en digitaal wetenschappelijk onderzoek naar kleur, licht en verf stond centraal. Onze experts van de Color Technology Group voltooiden eerder voor het Van Gogh Museum een digitale reproductie van een werk van Vincent van Gogh. Doel was zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke kleurenschema komen van Van Gogh die in mei 1888 Veld met irissen bij Arles schilderde.’

Zoals het Concertgebouworkest gedijt bij de akoestiek van Het Concertgebouw, zo floreert de Art Foundation in jullie Art Space?

‘Het is hier bijna science fiction. De bezoeker van het AkzoNobel-hoofdkantoor hoeft maar een paar stappen opzij te zetten en hij staat opeens in de Art Space, een wereld van hedendaagse topkunst. In deze ambiance is het heel anders vergaderen. Het is een atmosfeer waarin mensen geënthousiasmeerd raken. Ze gedragen zich meer ontspannen. Je zou bijna vergeten dat een Art Foundation runnen ook heel hard werken is. Om draagvlak en legitimiteit te behouden. Dat schept verantwoordelijkheden en verplichtingen jegens de kunstenaars die wij volgen en tegenover een kritisch en verwend publiek. De Art Foundation is een levend organisme, meegegroeid met AkzoNobel. Ik noem de Art Space wel eens een coating van inspiratie.’

Lees meer over de AkzoNobel Art Foundation in het DDB-magazine dat eind mei verschijnt.