Bijna de helft van de Nederlandse donateurs meldt dat zij bij stijgende kosten als eerste snijden in het donatiebudget aan goede doelen en maatschappelijke organisaties. De hoogte van giften van Nederlandse gevers is als gevolg daarvan in 2022 ‘flink afgenomen’. Dit meldt de afdeling Filantropie Advies van ABN Amro MeesPierson. Het aandeel donateurs dat jaarlijks tussen € 50 en € 250 en meer dan € 250 doneert is afgenomen met respectievelijk 8 en 7 procentpunt. Het aandeel van gevers tot € 50 is wel gestegen. De toegenomen inflatie, de hoge energieprijzen en de vrees voor recessie worden vaak genoemd als reden om minder te doneren. Volgens het CBS waren consumenten in mei pessimistischer over het economisch klimaat dan in april.
Frank Aalderinks, hoofd Filantropie Advies bij de bank: ‘Uit ons onderzoek blijkt dat veel Nederlanders die niet doneren dit nalaten omdat zij vinden dat goede doelen te veel uitgeven aan interne zaken of dat zij geen vertrouwen hebben dat hun geld goed terecht komt.’ Volgens Aalderinks zouden een betere samenwerking tussen de verschillende organisaties én betere communicatie hoe giften worden besteed kunnen helpen om meer donateurs te binden aan goede doelen en maatschappelijke organisaties. Intussen winnen losse donaties in 2023 aan populariteit ten opzichte van periodieke donaties en inzamelingsacties. Het aantal donateurs van alle Nederlanders boven 18 jaar blijft met 81% vrijwel gelijk.
Nieuwsflits