Wat is de invalshoek van de Culturele Business Dag?
‘Het thema is herijken en veranderen. Dat zit zo: elke culturele instelling laat zich leiden door een missie en een visie om zich vervolgens te positioneren. Instellingen hebben te maken met diverse stakeholders, variërend van financiers tot bezoekers. De vraag is dan hoe betrouwbaar en koersvast deze stakeholders zijn. Het zaak voor culturele instellingen om zo nu en dan scherp te kijken naar hun purpose en waar nodig bij te sturen. Daarover gaat deze Culturele Business Dag.’
Wat kunnen we verwachten?
‘Het middagprogramma voltrekt zich bij debatcentrum Pakhuis de Zwijger, onze nieuwe partner. De Amsterdamse wethouder Touria Melani (GroenLinks), die onder meer gaat over Kunst & Cultuur, verzorgt de keynote. Ze reflecteert op waarden die karakteristiek zijn voor Amsterdam zoals diversiteit, inclusie en vrijheid en hoe als stad de regie in eigen hand te houden. Ze spiegelt Amsterdam aan internationale centra als Barcelona, Milaan en New York.’
‘Enkele andere sprekers zijn Jacqueline Grandjean en Alexander Ramselaar. Grandjean, directeur van het Noord-Brabants Museum, gaat in op het vergroten van de maatschappelijke rol van musea. Ondernemer en kunstverzamelaar Ramselaar deelt zijn kennis van het vergroten van de financiële wendbaarheid van culturele instellingen. Moderator is creatief en strategisch beleidsadviseur Oeds Westerhof.’
Wat levert deze dag culturele instellingen op?
‘De Business Dag wil hét platform zijn voor het delen van kennis en het leggen van nieuwe contacten in de culturele sector. Het is er niet alleen luisteren, maar ook doen. Niet alleen tijdens het event, maar ook erna. We organiseren namelijk in de avonduren vier vervolgsessies voor kleinere groepen. Met specialisten die leidinggevenden van culturele instellingen begeleiden bij het ontwikkelen van een waardenpropositie, storytelling en het aantrekken van financiering.’
Informatie: www.culturelebusinessdag.nl
Cultuur Business Dag wil vooruitkijken en verandering stimuleren
Wat wordt jouw koers?
Business Dag wil vooruitkijken en verandering stimuleren 9 januari 2025 Artikel | Redactie DDB | Cultuur Management-consultant Marc Noyons & Partners organiseert samen met ABN AMRO op 16 januari in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam de tiende editie van de Culturele Business Dag. Volgens Noyons hét evenement om samen te komen, inspiratie op te doen en interactief kennis te delen over de uitdagingen van culturele instellingen in het huidige tijdsgewricht. Over purpose, visie, missie en de betrouwbaarheid van stakeholders.
9 januari 2025
Artikel | Redactie DDB | Cultuur
Management-consultant Marc Noyons & Partners organiseert samen met ABN AMRO op 16 januari in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam de tiende editie van de Culturele Business Dag. Volgens Noyons hét evenement om samen te komen, inspiratie op te doen en interactief kennis te delen over de uitdagingen van culturele instellingen in het huidige tijdsgewricht. Over purpose, visie, missie en de betrouwbaarheid van stakeholders.