De afgelopen tien jaar heeft de Filantropie Services van Van Lanschot Kempen een aanzienlijke ontwikkeling en groei doorgemaakt en bereikt daarmee een steeds groter wordende klantenkring die waarde hecht aan maatschappelijk rendement naast financieel rendement. Initiatiefnemer Andrew Mackay: ‘De dienstverlening van de Filantropie Services sluit perfect aan bij de behoeften van de huidige tijd waarin mensen op zoek zijn naar manieren om hun geld in te zetten voor een betere wereld.’
Hij vervolgt: ‘Als specialisten zitten wij met verschillende klanten aan tafel. Daarbij informeren wij hen over impact investeren en de mogelijkheden rondom filantropisch geven. Wij begeleiden klanten bij het ontdekken van hun gezamenlijke waarden en helpen hen bij het ontwikkelen van een filantropische strategie die past bij hun doelen en wensen.’ De dienstverlening wordt aangeboden aan verschillende typen klanten, zoals ondernemers, families, echtparen en vermogensfondsen. In principe iedereen die bij wil dragen aan een betere wereld.
Familie filantropie
Een bijzonder aspect van de dienstverlening is de familie filantropie. De dynamiek binnen een familie waar verschillende generaties zijn vertegenwoordigd is uniek. Filantropie draagt bij aan het creëren van een gezamenlijk doel. Door samen te werken aan een filantropisch project, kunnen familieleden niet alleen hun onderlinge band versterken, maar ook samen een blijvende impact hebben op de maatschappij.Naast het begeleiden van families bij hun filantropische inspanningen, biedt de Filantropie Services ook expertise aan bij de keuze van goede doelen die reeds zijn benoemd of kunnen worden opgenomen in testamenten. Het opnemen van een goed doel in een testament is een belangrijke en soms een emotionele beslissing. Samen met de klant kijken we naar de best mogelijke match tussen het goede doel en de wensen.
Ook reeds bestaande fondsen kunnen rekenen op ondersteuning van de Filantropie Services. Periodiek is er contact met deze fondsen om ze te begeleiden bij het beheren en optimaliseren van hun filantropische activiteiten. Of het nu gaat om het vinden van nieuwe goede doelen en/of projecten, het evalueren van de impact van bestaande projecten, het begeleiden bij strategische beslissingen of ondersteuning bieden bij de samenstelling van het bestuur en de governance.
Netwerken
Voor alle klanten geldt dat expertise, verbinding en inspiratie van groot belang is. Daarom organiseren we inhoudelijke en netwerksessies. Dat geeft klanten de mogelijkheid om hun kennis en ervaringen te delen, nieuwe inzichten op te doen en waardevolle connecties op te bouwen. Al deze gezamenlijke inspanningen leiden tot echte impact. Samen zorgen wij ervoor dat de ideale match wordt gemaakt tussen de wensen van de klant en de behoefte van de goede doelen.De afgelopen tien jaar zijn er talloze initiatieven mede mogelijk gemaakt door bijdrages van onze klanten. Een voorbeeld is de samenwerking met Stichting Hartekind voor kinderen met een hartafwijking. Met het financieren van wetenschappelijk onderzoek en verbetering in behandeling en diagnostiek wil deze stichting de overlevingskansen en dagelijkse kwaliteit van leven van kinderen met een hartafwijking verbeteren.
Doordat de juiste match was gemaakt, heeft een relatie van Van Lanschot Kempen een significante bijdrage geleverd aan het mede mogelijk maken van een project om alle eerstelijns verloskundigen in Nederland van een saturatiemeter te voorzien. Uit onderzoek blijkt dat door het zuurstofgehalte te meten bij alle pasgeborenen, zowel thuis als in het ziekenhuis, er vroegtijdig een hartafwijking ontdekt kan worden. Door deze eenvoudige vroege diagnose wordt de kans op overleving sterk vergroot.
Joost Riphagen, oud-voorzitter Stichting Hartekind: ‘Het is heel bijzonder dat dit project door een klant van Van Lanschot Kempen is ondersteund na een introductie door Filantropie Services. Inmiddels hebben 1.133 verloskundigen een saturatiemeter ontvangen; dat is bijna 2/3 van de hele Nederlandse populatie eerstelijns verloskundigen. Veel impactvoller kunnen je geven niet krijgen!’
Tot slot
Meer dan ooit staat de wereld voor grote uitdagingen. Hierdoor worden filantropie en impact investeren steeds belangrijker als instrumenten om positieve verandering te bewerkstelligen. Door te anticiperen op de veranderende behoeften en uitdagingen in de wereld zal de Filantropie Services blijven innoveren in haar dienstverlening.In een recent interview in het FD benadrukte CEO Maarten Edixhoven dat Van Lanschot Kempen zich meer gaat richten op impact investeren en filantropie. Om ook aan de groeiende vraag te voldoen, wordt het team van Van Lanschot Kempen versterkt. Naast initiatiefnemer Andrew Mackay is vorig jaar Louise Stefels-Wijsmuller toegetreden. Per 1 juli zal Eva Kalis, afkomstig van het Rijksmuseum, als Hoofd Filantropie Services verder vorm geven aan de strategie en dienstverlening op het gebied van goede doelen en maatschappelijke impact, een integraal en groeiend onderdeel van het Wealth Management bij de bank.
Deze bijdrage is aangeleverd door Filantropie Services van Van Lanschot Kempen.