Uit nieuw onderzoek van de bank blijkt dat fiscale prikkels bij donatiegedrag ondergeschikt zijn aan de wil om een bijdrage te leveren aan de samenleving. De bank ziet een grote geefbereidheid die voortkomt uit de behoefte om bij te dragen aan de maatschappij. Een meerderheid van de grote gevers wil met hun donatie vooral dicht bij huis impact maken. De bank vroeg bijna vierhonderd vermogende cliënten naar hun geefgedrag.
Grote gevers – het gemiddelde donatiebedrag bedraagt € 9.500 – zeggen vooral goede doelen te steunen die een sterke focus hebben op gezondheid, zorg en welzijn. Bijna acht op de tien grote gevers vinden dat maatschappelijke organisaties onmisbaar zijn. Daarnaast benadrukt ruim twee derde dat zij aan goede doelen doneren vanwege hun bevoorrechte positie in de samenleving.
Bijna acht op de tien grote gevers zeggen het belangrijk te vinden geld te schenken aan een goed doel waarmee ze veel affiniteit voelen. Dat geldt vooral voor donateurs die jonger zijn dan 65 jaar (88 procent), maar ook voor oudere donateurs (76 procent). In het geefgedrag wijkt de jongere doelgroep af van oudere donateurs. Zo schenken zij vaker aan natuur- en milieuorganisaties, mede vanuit de overweging dat ze willen bijdragen aan een betere wereld. Ouderen kiezen vaker voor kunst & cultuur of onderwijs & wetenschap.
Nieuwsflits